Keflavik - Hafnarfjördur

Vandaag brengen we een bezoek aan Hafnaberg, de hete bronnen van Gunnuhver en Seltun, de vuurtoren van Reykjanes en de Blue Lagoon.

Een paar keer word ik 's nachts wakker en om acht uur wordt het zelfs warm in de tent. Tijd dus om er uit te gaan en lekker buiten te ontbijten aan de picknicktafel. Het zonnetje schijnt heerlijk. Na het ontbijt pakken we alle spullen in en vertrekken we richting Gardur, waar een heel mooi kerkje staat. Een stukje verder bekijken we de vuurtorens. We vervolgen onze weg langs de kust. In Sandgerdi lopen we een stukje door de haven, waar vanuit vele vissersschepen vertrokken zijn. We rijden terug richting het vliegveld en gaan dan weer richting de kust. In Hafnir maken we foto's van een mooi kerkje, waarna we koers zetten richting het Zuiden. Op een parkeerplaats zetten we onze auto neer en we volgen de steenmannetjes; een oud pad richting zee. Na een goed half uur lopen komen we bij Hafnaberg aan; deze klif is zo'n 30 meter hoog en het stikt hier van de meeuwen. Allerlei soorten zitten hier op nest tegen de rotswand aan of vliegen rond. We maken wat foto's en lopen rustig terug. Bij de auto eten we eerst een boterham, voordat we verder rijden. Het landschap verandert enigszins, de rotsblokken worden nu groter. We maken een tussenstop bij de "brug tussen 2 continenten". Hier liggen de Eurasische en Noordamerikaanse plaat tegen elkaar aan en verschuiven jaarlijks 2 cm ten opzichte van elkaar.

Een klein stukje verder komen we bij de tweelingkrater Stampar, die we even beklimmen. We zien vanaf hier ook het eilandje Eldey, dat zo'n 14 km uit de kust ligt.

Het asfalt houdt op en we gaan de weg af op zoek naar Gunnuhver; de hete bronnen. Het stoft flink op de weg, maar dan opeens zien we de stoom van de bronnen. Het is maar een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats. Er is een smal paadje afgezet en overal staan bordjes met waarschuwingen, dat de grond erg heet kan zijn. Op verschillende plaatsen komt de stoom uit de grond zetten en zien we blubberende grijze massa. We zetten ook nog even de vuurtoren van Reykjanes op de foto en gaan dan op weg naar Grindavík. Een rustig dorp aan de kust, waar niet zo veel te zien is. We besluiten nog even naar de "Blue Lagoon" te rijden; een thermaalbad. We parkeren de auto en lopen het gebouw binnen, via het restaurant lopen we aan de andere kant naar buiten en kunnen we het bad aanschouwen en er foto's van maken. Dit is één van de topattracties van IJsland. Als we terug bij de auto komen gaan we op zoek naar en camping. We volgen de kustweg richting het Oosten. Al snel houdt het asfalt weer op. We rijden door een gigantisch maanlandschap; de ene keer zwart en dan weer grijs van de laatste uitbarsting. De weg klimt en daalt regelmatig. De weg die we eigenlijk willen hebben, kunnen we met onze auto niet in; dus maar een stukje verder.

We bezoeken de hete bronnen van Seltun; een mooi gezicht al die kleuren van dat gesteente, de blubber en alle damp. Daarna vervolgen we onze weg door een groot dal en een tijd lang rijden we langs het Kleifarvatn een gigantisch meer.

De omgeving is hier weer helemaal anders, best hoge bergen en aan de ene kant zelfs groen. Uiteindelijk komen we in Hafnarfjördur terecht: een voorstad van Reykjavík. Hier kamperen we op een scoutingterrein in het Vidistadatun park. We hebben vandaag zo'n 150 km gereden. We eten rijst met ei en babipangangsaus en lekkere notenyoghurt na. Na de afwas in het scoutinggebouw lopen we nog een ommetje langs de zee.