Selfoss - Hella

Onderweg bezoeken we Geysir, waarna we doorrijden naar de watervallen van Gullfoss. Aan het eind van de middag rijden we over het lavaveld van Hekla naar Hella

Toen vanmorgen de zon op onze tent scheen, werd het binnen een mum van tijd aangenaam warm. Acht uur en dus wel tijd om er uit te gaan. Na het aankleden en wassen hebben we lekker op ons gemak ontbeten aan de picknicktafel. Tegen half tien was de tent, helaas wel vochtig, ingepakt en konden we vertrekken. Omdat het nog steeds droog was, wilden we het er nogmaals op wagen om het binnenland in te trekken. Vanuit Selfoss rijden we naar Laugarvatn. Al vrij snel komt onze eerste stop. De Kerid, een grote krater van zo'n 55 meter hoog, waarin water staat. We rijden vandaag voornamelijk door een graslandschap. Op allerlei plaatsen is gehooid en liggen de grote witte plastic rollen met gras in de weilanden.

Overal staan leuke zomerhuisjes. Als we het Laugarvatn voorbij zijn, slingert de weg van links naar rechts en opeens zijn we bij Geysir. We parkeren de auto en lopen het afgebakende terrein op. Op allerlei plaatsen komt stoom uit de grond of is er water aan het borrelen. En dan opeens is er een uitbarsting van de Strokkur, het kleine broertje van de Geysir. Even later laat ook de Geysir van zich horen. Een grote hoeveelheid water wordt omhoog gespoten en overal verschijnt stoom. We filmen en fotograferen een heleboel en lopen dan nog even de souvenirwinkel binnen.

Dan gaan we op weg naar de volgende toeristische attractie: de watervallen van Gullfoss. Ook hier de nodige auto's en bussen, maar om nu te zeggen dat het hier druk is. De Gullfoss is heel mooi om te zien en het water stort met het nodige kabaal naar beneden.

We besluiten de weg nog een stukje te volgen, maar al snel wordt het een grindweg en dat hobbelt ons toch wel iets te veel. We keren om en rijden richting Flúdir. Ook deze weg is niet de hele tijd asfalt, maar wel goed te berijden. Onderweg moeten we even wachten, omdat er een asfalteringsmachine bijgetankt moet worden, maar al vrij snel kunnen we onze weg vervolgen. Even na Flúdir gaan we weg nr 32 richting Árnes op. We rijden lange tijd langs groene heuvels. Opeens rijden we verschillende bordjes voorbij, waarop bezienswaardigheden staan aangegeven. Michiel stopt de auto en we zien opeens in de verte een grote boerderij, die geheel met gras bedekt is. Nadat we dit vastgelegd hebben op foto en video, rijden we verder en volgen het bordje Pjódveldisbaerinn. De weg wordt slecht, maar binnen een paar minuten staan we in de buurt van de boerderij. We kunnen er zelfs even binnen een kijkje nemen. Daarna op naar Hjalparfoss, ook weer een schitterende waterval. Op het moment dat ik de auto uitstap, komt er net een bus aanrijden. Dus ik loop snel de trappen naar beneden om als eerste in m'n eentje foto's en video te maken.

We slingeren nu omhoog de heuvels in en staan opeens bij een waterkrachtcentrale. Vlak daarna komen we een bord tegen waarop staat, dat we uit moeten kijken voor hoog water. De omgeving bestaat hier voornamelijk uit lavaresten en we spreken af, dat we kijken hoe ver we kunnen komen. Na de weg lange tijd gevolgd te hebben, kunnen we een eenbaansbrug over en staan we aan de andere kant van het water. Aan die kant van het water rijden we terug het dal uit. We rijden tijdenlang over een uitgestrekte vlakte. We rijden al die tijd over een grindweg, dwars over het lavaveld van de Hekla, die zelf met haar top in de wolken zit. Als we weer op het asfalt komen, verandert ook het landschap. Tevens is de miezer overgegaan in echte regen. Aan beide zijden wordt het groen; geen gras, want de rotsblokken zie je er nog onder zitten. Pas een stuk verder rijden we weer door het graslandschap. We draaien weg nr 1; de ringweg op en tanken gelijk op de hoek bij een bemande benzinepomp. Een paar kilometer verder zetten we onze tent op op een camping in Hella, waar het ondertussen droog is. Na het douchen lopen we naar de supermarkt om nog macaroni te kopen. We verzamelen al onze spullen voor het koken en installeren ons in de binnenlocatie. We koken hier de macaroni met saus en hebben meloen en yoghurt na. Daarna drinken we lekker koffie en thee, terwijl buiten de nodige regen naar beneden komt zetten.