Varmaland - Pingvellir

Onderweg naar Pingvellir bezoeken we vandaag de krater Grábrók en de watervallen Barnafoss en Hraunfossar. We hebben schitterend uitzicht op de verschillende gletsjers: Eiriksjökull, Pórisjökull en Langjökull.

Als we wakker worden, staat de zon op de tent te schijnen. Het is lekker aangenaam van temperatuur en er is alleen wat sluierbewolking. Na het ontbijt en het opruimen van de tent, rijden we rond tien uur de camping af. We rijden terug naar de ringweg en volgen die een stukje in Noordelijke richting. Na ruim tien kilometer komen we bij twee kraters. Een van deze kraters, de Grábrók kunnen we beklimmen. Deze krater is zo'n 3000 jaar oud en 172 meter hoog. Van bovenaf hebben we een mooi uitzicht over de omgeving. Je kunt nu mooi het lavaveld Grábrókarhraun zien liggen. We rijden een stukje terug en nemen weg nr 527 richting Reykholt. We rijden door een breed dal, dat er erg groen uit ziet, voornamelijk graslandschap.

In Reykholt bekijken we zowel de oude als de nieuwe kerk. Een stukje verder verlaten we de verharde weg; we nemen weg nr 518. En opeens is er aan de linkerkant van de weg een parkeerplaats, waarbij zelfs een kiosk staat.

We zijn aangekomen bij de watervallen Barnafoss en Hraunfossar. We kunnen hier verschillende mooie plaatjes schieten. Als we terug zijn bij de auto eten we de lekkere koeken op, die we gisteren bij de supermarkt gehaald hebben. Dan gaan we op zoek naar weg nr 550. Dit was voorheen een weg die alleen geschikt was voor vier wiel aangedreven auto's, maar tegenwoordig mogen er ook gewone auto's over. Deze weg willen we helemaal volgen tot aan weg nr 52; dat is 40 kilometer. En als we terug moeten, omdat we niet meer verder kunnen, dan moeten we een heel eind omrijden. Maar gelukkig hoeven we niet terug. De weg wordt hoe hoger we komen steeds slechter. Onze gemiddelde snelheid ligt rond de 25 kilometer per uur. Het is hier wel heel mooi. We hebben uitzicht op de verschillende gletsjers: Eiriksjökull, Pórisjökull en Langjökull. Jammer dat het dichtgetrokken is, want de zwarte bergen steken mooi af bij de witte gletsjers. We rijden over een gigantische steenvlakte. Zo veel stenen heb ik nog nooit bij elkaar gezien. We stoppen meerdere keren om foto's te maken of te videoen. Na bijna 1½ uur rijden bereiken we de kruising en nemen we weg nr 52 in de richting van Pingvellir, waar we even na drie uur aankomen. We gaan bij de kiosk naar binnen en als we een paar minuten later weer in de auto zitten, begint het te regenen. In de hoop dat het niet zo lang duurt als de vorige keer dat we hier waren, zo'n twee weken geleden, rijden we naar het dorpje. Omdat het nog steeds regent, parkeren we de auto en wachten we tot het droog wordt. Michiel denkt dat het dat niet meer wordt en tegen vieren doen we onze regenjas aan en gaan we op pad. We gaan eerst naar het uitzichtpunt, dat we een stukje hoger zien liggen. Om daar te komen lopen we door de Allmannagjákloof. Hier ligt ook de geologische grens tussen het Noord-Amerikaanse en het Europese continent. We lopen nu in de richting van het kerkje, dat in 1859 gebouwd is. Het leuke hier is, dat op de 1e verdieping twee luie stoelen staan, van waaruit de mis gevolgd kan worden. We lopen terug naar de auto en rijden richting de waterval. Omdat het nog steeds regent, heeft Michiel geen zin om te lopen. En dus ga ik alleen op pad en beloof een foto te maken. Het is bijna tien minuten lopen en dan loop ik ook nog verkeerd, omdat er nergens bordjes staan. Als ik dan toch bij de Öxarárfoss kom, die 20 meter hoog is, is het eigenlijk niet de moeite om er een foto van te maken.

Gelukkig is het nu droog geworden en we gaan op zoek naar de camping, die we op het bord hadden gezien, maar deze blijkt niets te zijn. Dus rijden we terug door het natuurpark naar het informatiecentrum. Hiernaast is ook een camping, waarvan Michiel het sanitair goedkeurt. We zitten eerst nog even in de auto, nadat we de tent opgezet en ingeruimd hebben. Het waait hier behoorlijk, maar de temperatuur is goed. Om zeven uur maken we aanstalten om te koken. Bij de picknicktafel bouwen we provisorisch een windscherm en maken we spaghetti, waarbij we de saus opwarmen van twee dagen geleden. We eten dit samen met een halve meloen op in de voortent. Na de afwas zitten we nog in de auto, muziekje aan, boek en kopje koffie en thee. Het slechte weer lijkt in eerste instantie over te drijven, maar tegen tienen komt er laaghangende bewolking opzetten.