Dagje Reykjavik

Vandaag vermaken we ons in en rondom Reykjavik. We bezoeken een zwembad en een groot winkelcentrum. We kamperen dichtbij het vliegveld.

Als ik 's ochtends m'n bed uitkom, weet ik dat onze slaapzakken niet geschikt zijn om binnen mee te slapen. Wat heb ik het warm gehad vannacht.

We nemen al onze spullen mee naar beneden en zetten ze in de auto. We nemen gelijk de ontbijtspullen mee naar binnen. We eten heerlijk in het zonnetje, alleen dan wel binnen. Het ziet er buiten niet onaardig uit. Rond tienen rijden we bij onze overnachtingslocatie weg in de richting van het schiereiland Bessastadanes. Hier staat het presidentiële paleis en de kerk is te bezichtigen, dus dat gaan we doen. Het is een eenvoudige kerk met hele mooie glas in lood ramen. Voordat we hier wegrijden, kiezen we uit naar welk zwembad we willen gaan. Degene die we uitkiezen ligt aan de andere kant van de stad. Op de weg er naar toe rijden we door het natuurgebied van Reykjavík. Een mooi stukje natuur met oude lavavelden en twee golfbanen. Opeens houdt de geasfalteerde weg op en krijgen we grindweg. Als we bijna weer op de ringweg zijn, komen we langs een paar meertjes. En opeens staan er een stuk of acht eenden op de weg, die absoluut niet opzij willen. Al die schapen die we de afgelopen weken zijn tegengekomen, liepen tenminste hard weg als ze een auto aan zagen komen.
Iets na elf uur staan we voor de deur van het zwembad. Na een uitgebreide douche kunnen we het water in. Vanuit het binnenbad kunnen we naar het buitenbad. Het water is 29º C en erg aangenaam. Er is een gedeelte waarin baantjes gezwommen kunnen worden en in het andere gedeelte ligt allerlei speelmateriaal. Er zijn twee bubbelbaden van 33º C en dan zijn er nog hete baden van 37º C, 40º C en 43º C en een natte sauna, waarin de temperatuur flink hoog is. Als we zo'n 1½ uur in het water zijn geweest, besluiten we weer te gaan. Als we buiten komen regent het. Dus gaan we naar het overdekte winkelcentrum Smaralind. Als we daar aankomen, regent het gigantisch en proberen we zo dicht mogelijk bij de deur te parkeren. We gaan eerst op zoek naar een restaurantje waar we wat kunnen eten. We vinden een leuke locatie, waar we bij onze thee en koffie een crêpe nemen, die ons erg goed smaakt. Als we alles op hebben, lopen we op ons gemak langs alle winkels. Wanneer we weer buiten komen regent het nog steeds. Het is tegen drie uur en we rijden in de richting van het centrum. Daar parkeren we de auto en lopen de binnenstad in om te kijken of we nog iets mee kunnen pikken van de Gayparade. Het is een drukte van belang; we hadden niet verwacht dat er zo veel mensen op de been zouden zijn met dit weer. We zien het staartje van de optocht nog en we zijn behoorlijk nat als we bij de auto terug komen.

Het is pas vier uur en we vervolgen onze weg in de richting van Keflavík. Hoe meer dat we in de buurt komen, hoe beter dat het weer wordt. De zon zien we nog net niet schijnen, maar het is nu in ieder geval droog. We tanken de auto voor de laatste keer vol en rijden naar het vliegveld om te kijken waar we de auto morgen in moeten leveren en waar de incheckbalies zijn. We rijden terug naar het dorp, waar we op dezelfde camping gaan staan als de eerste nacht. We zetten het tentje op en steken daarna de barbecue aan, omdat het nu droog is. En dat is maar goed ook, want als we bijna klaar zijn, begint het te miezeren. We ruimen de spullen op en gaan daarna de koffer inpakken. Binnen een half uur zit alles wat we niet meer nodig hebben in de koffer. Wat we nu nog over hebben moet morgenochtend wel in de twee tassen passen. We zitten nog een poosje in de auto en als het plotseling droog wordt en ook nog de zon gaat schijnen, maken we en klein ommetje. Daarna maken we nog wat foto's van de zonsondergang en zoeken we onze slaapzak op. We liggen er nog maar net in als een gigantisch lawaai en getril ons opschrikt. Er stijgt nog een vliegtuig op, op zo'n vijf kilometer van de camping. Omdat ik de afgelopen weken al zo veel geslapen heb, is het niet makkelijk om zo vroeg al de slaap te vatten.