Boottochtje bij Fourth bridge

DSC_2176Na een gamedrive, rijden we naar de volgende campsite bij Fourth bridge. 's Middags maken we een boottochtje en zien we de hippo's rennen over de bodem van het meer.

Om zes uur geeft Michiel aan dat we er uit gaan. Hij heeft veel beesten gehoord vannacht en wil nu snel met de auto op pad om te gaan kijken of we ook het een en ander kunnen spotten. We zien niet overdreven veel wild, maar hier en daar komen we wel wat tegen. We rijden weer een prachtige route door een diversheid aan natuur. De ene keer rijden we over de open vlakte, dan weer door dichte begroeiing of door bosachtig gebied. De kwaliteit van de weg wisselt vaak. De ene keer is het slalommen tussen de kuilen en de bomen en de andere keer schuiven we door het diepe zand. We zien impala's, een blesbok, zebra's een jakhals, een olifant, een nijlpaard, wilde varkens, waterbokken en kudu's. We hebben 36 kilometer gereden als we terug zijn op de campsite. Het is ondertussen kwart voor tien en we zijn bijna drie en half uur onderweg geweest. We hadden nog niet ontbeten, dus dat gaan we nu eerst eens in het zonnetje doen. De temperatuur is ondertussen al flink opgelopen. Michiel bakt eitjes met spek en daar hebben we een heerlijk ontbijt aan. Na een uurtje pauzeren gaan we op pad naar onze volgende overnachtingslocatie. We zien onderweg nog volop impala's, maar ook zebra's en wat nijlganzen. We komen aan bij Fourth bridge. Eerst staan we voor de oude brug, die er nogal gammel uitziet. We draaien een stukje en kunnen dan over de wat nieuwere brug het water oversteken. Bij een wat groter watertje zien we wat stukjes van nijlpaarden. Een stukje verderop zien we bij een kleiner watertje een grote groep witte pelikanen. Aan de voorkant van het watertje loopt een witte ooievaar met vier jongen. Verder staan er nog een Black-headed Heron en een Reed Comorant aan de waterkant. We naderen de campsite en opeens staan we voor een stuk water met daarachter een zeer vervallen brug. Er is geen andere mogelijkheid, dus we moeten het water door. Gelukkig is het niet zo diep en rijden we redelijk vlot de gammele brug op. De houten palen zijn echt aan vervanging toe. Aan de overkant van het water ligt onze camping. We hebben in totaal vandaag 58 kilometer gereden. Over het stukje vanaf de vorige camping tot hier (slechts 22 kilometer) hebben we bijna twee uur gedaan. Op het plekje dat op onze reservering staat, staat al een tentje. We zetten de auto op de plek ernaast en lopen naar de receptie. Daar onderhandelen we over de kampeerplek en we kunnen uiteindelijk op een andere plek gaan staan. We boeken ook nog een boottochtje voor vanmiddag. We worden om tien voor drie opgehaald voor een boottochtje van twee uur. Het wordt uiteindelijk een Afrikaans kwartiertje later dat we opgehaald worden door onze gids. We lopen met hem mee en aan het eind van de camping slaan we een smal paadje in tussen het hoge riet door en vijftig meter verder staan we in het haventje. We stappen in het bootje en varen weg door smalle watertjes. DSC_2337We hebben een snelheid van tussen de acht en vijftien kilometer per uur. Als de boot even wat sneller gaat, moet daarna weer de zooi uit de motor zakken. Onderweg zien we tot drie keer toe kleine krokodillen van nog geen dertig centimeter groot. We hebben regelmatig het idee dat we een doodlopend stukje invaren, maar telkens blijkt er toch weer een stuk water in beeld te komen. Het water is vaak niet veel breder dan de boot. De kant is flink begroeid met allerlei soorten riet en gras. We kunnen slechts op enkele plekjes een stukje verder weg kijken. We steken een aantal keer een kleiner of een wat groter water over. Enkele keren stoppen we om foto's van watervogels te maken. Uiteindelijk komen we op een groter water uit. En daar zijn in de verte hippo's te zien. We varen er naar toe en kunnen de nodige foto's maken. Opeens beginnen er een paar hippo's te rennen over de bodem van het meer. Dat is een grappig gezicht om te zien. Als het kwart voor vijf is moeten we terugkeren. Daar waar het kan varen we met grote snelheid, die soms oploopt tot net boven de twintig kilometer per uur. En dat kan soms ook in de smalle watertjes. We hebben drie kwartier nodig om terug te keren naar de campsite. Aan het eind vragen we de gids of hij de weg weet in die wirwar van watertjes of dat hij gebruik maakt van navigatie. Hij vertelt dat hij dit stuk regelmatig vaart en de route uit zijn hoofd weet. Het was een schitterende boottocht; we hebben er echt van genoten. Terug bij de auto maken we gelijk een vuurtje aan, maar dat wil niet zo vlotten vandaag. Na nog wat extra aanmaakblokjes gaat het een stuk beter.