Pilanesberg - Johannesburg - Schiphol

DSC_3745Vanuit Pilanesberg rijden we naar Johannesburg. 's Avonds laat vliegen we weer terug naar Nederland, waar we vroeg in de ochtend aankomen.

Om half zeven vindt Michiel dat het wel tijd is om eruit te gaan. We starten langzaam op vandaag, want we hebben tijd zat. Het is vanaf hier tweeënhalf uur rijden naar Johannesburg waar we de auto in moeten leveren. We hebben afgesproken dat we daar om half vier zijn; zo laat mogelijk, want we vliegen pas vanavond om kwart over elf. We ontbijten en laten het tentje zo lang mogelijk drogen. We hebben er voor het eerst last van dat het tentdoek aangeslagen is met vocht. Het zal er wel mee te maken hebben dat we op 1200 meter kamperen. Michiel maakt nog een praatje met onze overburen en daarna rijden we de campsite af. Het is tegen negen uur als we de gate uitrijden in de richting van Rustenburg. We rijden langs het stuwmeer van Olifantsnek. We zitten nu op veertienhonderd meter hoogte. Het landschap is heuvelachtig en de weg slingert door het landschap. Niet veel later starten we met cachen. Tussen half elf en een uur vinden we iets meer dan veertig caches vlak langs de weg. Het is niet altijd makkelijk parkeren en soms moeten we er ook eentje voorbij rijden, omdat er mensen langs de kant van de weg lopen. Iets na enen gaan we wat eten bij een craft center. Het parkeerterrein staat behoorlijk vol; er is een activiteit met western muziek. We gaan lekker in het zonnetje zitten en bestellen wat te eten. Een klein uurtje later rijden we verder. De navigatie geeft aan dat het nog vijftig minuten rijden is en dat we er dan tegen drie uur zouden zijn; dus nog geen haast. We rijden over de provinciale weg richting Pretoria en dan door naar Johannesburg. We zijn netjes om drie uur bij het verhuurbedrijf. We hebben vandaag 242 kilometer gereden. We hebben in totaal deze vakantie 4700 kilometer gereden en we hebben 508 liter diesel verbruikt. De man loopt om de auto om te checken en vraagt of alles goed gegaan is. We geven aan dat er een band lek is, maar dat verder alles goed gegaan is. Ondertussen halen we onze bagage uit de auto en leggen die in de auto die de man voorgereden heeft. Na een paar minuten geeft de man aan dat het wat hem betreft akkoord is. Hij moet nog een ander stel helpen en na een minuut of tien wachten, worden we naar de luchthaven gebracht. Het is nog geen tien minuten rijden. Gelukkig kunnen we onze bagage gelijk kwijt en krijgen we een boardingkaart. We lopen gelijk door de douane. Het is kwart voor vier, dus nog tijd zat voordat we om tien uur aan boord mogen gaan. We kijken wat winkeltjes, drinken wat en komen zo de tijd door. Om negen uur lopen we naar de gate. Daar zit nog bijna niemand. We moeten de ruimte even later verlaten; ze zetten balies neer en gaan een controle uitvoeren en dan mogen we weer gaan zitten. Na een tijdje gaan ze steekproeven op de handbagage uitvoeren. De tassen die te groot lijken moeten in het rek geplaatst worden. Er zijn een aantal mensen die te veel bij zich hebben. Het is vermakelijk om te zien. Het vliegtuig is er op tijd, maar het duurt nog tot kwart over tien voordat we mogen instappen. Het vliegtuig zit op tijd vol en we kunnen een kwartier eerder vertrekken. Niet veel later gaan we de lucht in. We hebben onderweg erg veel last van luchtzakken. De vlucht duurt ruim tien uur. In Nederland is het wederom slecht weer. De temperatuur ligt op tien graden en slechts 5 seconden voor de landing zien we de grond op ons afkomen. Desondanks hebben we een goede landing op de Polderbaan en moeten we nog ruim tien minuten taxiën naar de gate. Het duurt daarna ook nog even voordat we het toestel uit mogen, omdat de slurf niet goed aangesloten kan worden op het vliegtuig. Daarna nog even wachten op onze bagage en dan lopen we om half elf de vertrekhal in waar we al opgewacht worden. Om twaalf uur zijn we weer thuis en kunnen we terugkijken op een fantastische reis.