24 april Kagbeni – Chele

Onderweg van Kagbeni naar Chele, passeren we de dorpjes Tangbe en Chhusang.

We hebben afgesproken om om zeven uur te ontbijten en dus loopt de wekker weer om half zeven af. Omdat we gisteravond ons ontbijt al besteld hebben, staat het netjes om zeven uur op tafel. De Israëlische groep staat op het punt om te vertrekken. We genieten van het mooie uitzicht tijdens het ontbijt en zijn om half acht klaar om te vertrekken. We lopen eerst het dorp door naar de andere kant. Daar moeten we ons bij de post melden, maar de deur zit op slot. Nuri gaat op pad om de juiste personen op te trommelen. Daarna gaan ze naar binnen en wachten wij buiten tot Nuri klaar is. Om acht uur kunnen we eindelijk het Mustang gebied in. Het is mooi weer vandaag, er hangen wel wat wolken om de hoge toppen, maar de temperatuur is aangenaam. We hebben het eerste uur vandaag drie earthcaches. Op elke locatie moeten we een foto maken en vragen beantwoorden over een geologisch fenomeen. Onze gids staat met grote ogen te kijken als het meetlint verschijnt om de hoogte van de zandlaag te meten. We lopen door een schitterend landschap. Aan beide zijden van het water rotsachtige formaties in allerlei kleuren en formaten. Door winderosie heeft het landschap schitterende vormen gekregen. Er zijn weinig mensen onderweg. Op de post hebben ze gezegd dat er vandaag maar acht toeristen het Mustang gebied ingaan. Verder zien we wat geitenhoeders en komt er af en toe een jeep langs. We worden ingehaald door een groepje ezels, die de bagage van de andere groep dragen. De weg gaat licht glooiend omhoog tot we op en wat groter vlakte komen. Hier is een appelboomfarm waar we thee willen drinken. Helaas is het teahouse dicht en moeten we verder lopen. Het is half elf en we zitten nu op 3000 meter. We moeten nu even 100 meter steil omlaag richting een aftakking van de rivier. We steken het water over en volgen de weg naar het dichtstbijzijnde dorpje. Om elf uur lopen we Tangbe binnen. Er is hier blijkbaar geen teahouse en onze gids regelt dat we bij iemand thuis binnen mogen. Er wordt thee gezet en de eigenaar gaat op pad om appels te halen. Na een half uurtje vertrekken we in de richting van Chhusang. Het landschap wordt alleen maar mooier. Het gaat echter wel steeds meer waaien. We dalen weer een stukje af en de weg wordt iets smaller. Als ik een foto sta te maken, vallen er opeens een aantal stenen naar beneden, waarvan ik er eentje tegen mijn enkel krijg. Even oppassen op dit stukje. We zien niet veel later tegen de bergwand twee blauwschapen lopen, misschien zijn zij het wel geweest die een aantal stenen aan het rollen gebracht hebben. Na elke bocht hebben we weer ander uitzicht. Op een gegeven moment komt een dorpje midden tussen de groene rijstvelden in beeld. Het ligt nog een kein stukje beneden ons en we dalen langzaam af. In de buurt van de rivier lopen we de binnenplaats van een lodge op. Het is kwart voor een en we hebben er nu 12,5 km opzitten. In totaal hebben we drie uur gelopen. We gaan in het zonnetje zitten en bestellen thee, soep en een pannenkoek. Voor de lodge zijn jongeren bezig om een verhard pad neer te leggen. Na ruim een uur vertrekken we en lopen we door de bijna droogstaande rivier. We zien nu met regelmaat de grotwoningen op grote hoogte in de rotsen. Het water moet hier lang gelden wel heel hoog gestaan hebben. Als we het dorp uit zijn, zien we aan de andere kant het dorpje Chele liggen waar we naar toe gaan. We lopen door de rivierbedding en steken uiteindelijk ter hoogte van Chele de brug over. Het is flink gaan waaien en je wordt soms door de wind een andere richting opgeduwd. We staan nu aan de voet van nog een kleine stevige klim. Na goed tien minuten stijgen lopen we het dorpje binnen en niet veel later staan we binnen in de lodge waar we vandaag overnachten. We hebben er maar vijftig minuten over gedaan vanaf de plaats waar we geluncht hebben. We zijn alweer sneller dan de gids gedacht had. En wij hebben het idee dat we niet echt snel gelopen hebben. We hebben vandaag in totaal 15,7 km gelopen, waar we slechts vier uur en een kwartier op gelopen hebben. In totaal zijn we 800 meter gestegen en de maximale hoogte die we bereikt hebben is 3110 meter. We drinken eerst een grote pot thee in een soort huiskamer, waar de tv aanstaat. Daarna gaan we aan de grote tafel op de overdekte binnenplaats zitten. Het is daar iets rustiger. Om half zeven krijgen we de bestelde macaroni met kaas. Het is een flinke maaltijd. We puzzelen nog wat en gaan om half acht naar onze kamer. We hebben twee extra dekens gekregen, omdat het ondertussen best afgekoeld is. We installeren de slaapplaatsen en ruimen al zo veel als mogelijk in, zodat we morgenochtend vlot klaar zijn.