5 mei Pokhara

Een rustig dagje in Pokara. We bezoeken het museum, de Devi waterval en de bijbehorende grot. We sluiten de middag af in een plaatselijke strandtent.

Als we vanochtend wakker worden, horen we het onweren en regenen. Het onweren houdt gelukkig vrij vlot op, maar de regen blijft naar beneden komen. Uiteindelijk komen we er om half acht toch maar uit. We schuiven om acht uur in de keuken aan voor het ontbijt. Vanochtend weer een omelet met toast en zelfs een sapje erbij. We internetten wat en lezen het laatste nieuws. Het begint al wat minder te regenen, maar het lijkt ons niet echt weer om met het bootje het meer over te gaan naar de vredesgompa. We besluiten om naar het mountain museum te gaan. We vragen of onze gids zin heeft om mee te gaan en dat blijkt het geval te zijn. Tegen negen uur lopen we bij het hotel weg en onze gids regelt een taxi. Het is ondertussen wel droog, maar het is te ver om te lopen. Het is ruim een kwartier rijden, voordat we bij het museum zijn. We kopen tickets en gaan naar binnen. Het is een enorm gebouw en ze hebben er tot onze verbazing een behoorlijke collectie. We brengen er uiteindelijk ruim anderhalf uur door. Het is de moeite waard. We laten de taxi doorrijden naar de Devi waterfall en de bijbehorende cave. Omdat er op dit moment weinig water is, stelt de waterval niet veel voor. Maar toch leuk om even geweest te zijn. We steken de straat over en dalen af in een grot. Af en toe moeten we flink bukken, omdat de doorgang niet echt hoog is. Als we ruim dertig meter onder de grond zijn, zien we weer daglicht op de plek waar het water vanuit de waterval hier in de grot terechtkomt. Daarna volgt de pittige klim naar boven. De temperatuur is ondertussen al aardig toegenomen. Als we terug zijn bij onze taxi, laten we ons terugbrengen naar het hotel. We laten onze truien achter en nemen we de spullen mee om de middag door te komen en we vergeten deze keer niet om alvast de hoofdlampjes in de rugzak te stoppen. We gaan eerst op pad naar een leuk restaurantje. Het is al over enen en we hebben onderhand wel trek. We gaan ergens op het terras aan de winkelstraat zitten en bestellen een hamburger met friet. Het is een flinke maaltijd, nu kunnen we er voorlopig wel even tegenaan. We lopen op ons gemak de winkelstraat door en kopen nog enkele dingen. Daarna drinken we wat op een terrasje en bekijken we het laatste nieuws. Je hebt hier bijna overal gratis wifi. Aan het eind van de middag lopen we naar het meer en zoeken we een plekje in de leuke strandtent waar we gisteren ook al gezeten hebben. We bestellen nachos om te knabbelen bij de borrel en genieten van het uitzicht en iedereen die over het pad langs komt lopen. Hopelijk blijf het droog, zodat we geen ander plekje hoeven te zoeken. Nog tot een uur of zes verblijven we in de strandtent en dan lopen we de winkelstraat in op zoek naar een leuk restaurantje. We nemen ergens op het overdekte terras van de eerste verdieping plaats met goed uitzicht op de winkelstraat. We bestellen wat te drinken en te eten. Ook vandaag krijgen we weer iets heerlijks voorgeschoteld. Voor nog geen tien euro hebben we gegeten en gedronken. Op ons gemak lopen we terug naar het hotel. Gelukkig is het laatste stukje lopen niet meer zo lastig; de warmte heeft ervoor gezorgd dat er bijna geen modder meer ligt. We lezen nog even voordat het licht uit gaat.