1 mei Yara – Tangye

Na het oversteken van de rivier stijgen we gestaag om daarna weer flink af te dalen op weg naar het teahouse. 's Middags stijgen we flink en terwijl de wind tot bijna orkaankracht toeneemt dalen we af naar Tangye.

Vanochtend is de temperatuur al zo aangenaam, dat we om zeven uur al buiten kunnen ontbijten. Omdat de pannenkoek een beetje klein is, bestellen we er nog eentje bij. We zijn vlot klaar met het ontbijt en om half acht zijn we klaar om te vertrekken. We lopen door het dorpje om daarna langzaam te stijgen aan de andere kant van het smalle dal. Het gaat gestaag omhoog en al vrij vlot staan we op een grote vlakte. We komen hier een paar geitenhoeders met hun geiten tegen. Het loopt vlot al stijgen we steeds een beetje. Na twee uur lopen zien we een stuk onder ons de rivier net aan de andere kant het teahouse liggen. In vijfentwintig minuten dalen we af en daarna hoeven we alleen nog de brede rivierbedding over te steken. Water staat er amper en daar waar we moeten oversteken, lukt dat door van steen op steen te stappen. Om tien uur lopen we bij het teahouse op 3385 meter binnen. Aan de andere kant lopen we eruit. Er wordt een tafel voor ons neergezet en we bestellen thee en soep. We hebben nu 6,5 km gelopen. We zitten heerlijk in het zonnetje, dat toch wel flink brandt op onze armen. Na een half uurtje stappen we weer op en beginnen we aan de langste klim van vandaag. Het is twee uur klimmen naar de pas. Het is inspannend omdat het soms flink omhoog gaat en je steeds maar denkt dat je bijna bij het hoogste punt bent. Na een korte afdaling van twintig minuten komen we op een grote vlakte. We zetten er flink het tempo in en in een kwartier tijd hebben we 1,5 km afgelegd met de nodige tegenwind. We komen weer in een bergachtig terrein terecht, waar we over smalle paadjes lopen, terwijl de wind nog verder toeneemt. Als we door een korte slucht afdalen, lijkt de wind wel tot orkaankracht toegenomen te zijn. Dan opeens zien we onder ons de rivier liggen en groene weilandjes. Niet veel later komt het dorpje Tangye ook in beeld. We dalen nog een stukje af over een smal paadje en daarna nog wat door het grind. Maar precies twee uur nadat we de laatste pas overgestoken zijn, zijn we op de plaats van bestemming. We lopen bij een huis naar binnen, bekijken de kamers en dan zegt de gids dat we ook nog een stukje verderop gaan kijken. We komen bij een lodge, die nog flink aan het bijbouwen is. Helaas hebben ze geen plek voor ons. We gaan naar binnen voor een kopje thee, terwijl de drager op pad gestuurd wordt om een onderkomen te zoeken. We zitten een half uurtje in de keuken en gaan daarna verder. We kijken nog op twee andere plaatsen, tot we uiteindelijk bij een lodge aankomen, waar ook verbouwd wordt, maar waar ze wel een kamer voor ons hebben. We dekken de bedden en gaan daarna in de eetruimte zitten. We bestellen een pot thee en een bord friet. We hebben vandaag in totaal 16,8 km gelopen en zijn zeven uur onderweg geweest. De gids moet hier zelf koken en komt ons zeggen dat hij slechts twee verschillende dingen kan maken: dhal bat of macaroni. We kiezen ervoor om macaroni te eten en gaan daarna vroeg naar bed, omdat we morgenochtend op tijd willen vertrekken.