2 mei Tangye – Chusang

Na het doorsteken van de rivierbedding volgt een flinke klim. We steken de pas over en blijven enkele uren op hoogte lopen. Aan het eind van de dag dalen we af naar Chusang.

Omdat er in de reisbeschrijving staat dat we vandaag een tocht van negen uur voor de boeg hebben, hebben we afgesproken om om zes uur te ontbijten. Onze gids heeft wat moeite gehad om de pannenkoeken fatsoenlijk te bakken, maar ze zijn dik genoeg om er een paar uurtjes op te kunnen wandelen. We weten dat we vanochtend gelijk een flinke klim voor de boeg hebben, dat we daarna een tijd op hoogte blijven lopen en dat we aan het eind van de dag flink moeten afdalen. We vertrekken om tien voor half zeven. De temperatuur is al aangenaam. Er is wel wat bewolking, maar met de klim die we voor de boeg hebben, vinden we dat even niet zo erg. We lopen tussen de huisjes en de veldjes naar het eind van het dorp, waar zowel een houten brug als een hangbrug is. Er staat zo weinig water dat we gebruik kunnen maken van de houten brug. Aan de andere kant van het water gaan we een stukje omhoog en dalen we even later weer af naar het water. We steken de rivierbedding door en schatten in waar we het beste door kunnen steken. Het water stroomt hard en ik heb m'n stokken nodig om m'n evenwicht te bewaren, terwijl ik van de ene op de andere steen stap. Tot twee keer toe dreigt een van de stokken mee te gaan in de stroom van het water, maar gelukkig bereik ik droog de overkant. Michiel wil op dezelfde plaats oversteken, maar de eerste steen wiebelt behoorlijk. De gids roept onze drager, die gelijk komt aansnellen om hem te helpen met oversteken. Terwijl Michiel droog de overkant haalt, gaat de slipper van de drager er snel vandoor met de stroom van het water. Hij rent er achteraan over de stenen en door het koude water. Gelukkig kan hij erbij en kunnen we verder met onze tocht. We zijn ondertussen een uur onderweg en we starten nu met de klim naar het hoogste punt van deze reis. In twee en half uur tijd klimmen we naar de pas op ruim 4100 meter. Je ziet vanaf beneden waar je naar toe moet en er zitten geen overdreven steile stukjes in. Het kost wel wat moeite, maar het is goed te doen. Als we om tien uur op de pas zijn, heeft de gids warme thee voor ons en dat er gaat er wel in. Een kwartiertje pauze voordat we verder lopen. Je ziet vanaf hier precies hoe we de komende twee uur gaan lopen. Het pad slingert over de verschillende bergen. De komende twee uur stijgt en daalt het pad regelmatig, maar we blijven steeds tussen de 4000 en 4200 meter lopen. Na een half uurtje lopen zijn we in Paha, hier staan de overblijfselen van een huisje en is de plaats waar de kampeertrek hun tenten neerzet. We hebben op dit moment 8,9 km gelopen en zijn vier en half uur onderweg. Op een paar balken gaan we zitten en de gids haalt de vanochtend gebakken chiapatis en drie blikjes sardientjes in tomatensaus uit zijn rugzak. We laten het ons met z'n viertjes goed smaken. Met deze lunch kunnen we er wel weer even tegenaan. Het zonnetje is ondertussen ook weer gaan schijnen, zodat we weer mooie plaatjes kunnen schieten. Na een half uurtje pauze stappen we weer op, we weten dat we nog de nodige uurtjes te gaan hebben. Het loopt lekker door en we schieten onderweg de nodige foto's. Om twee uur begint het langzaam met afdalen. Bijna een uur lang gaan we vooral naar beneden. Een schitterend stuk lopen, omdat we nu regelmatig echt over de bergkammen lopen. We hebben ook fantastisch uitzicht op verschillende dalen met al hun gekleurde rotsformaties. Tegen drie uur beginnen we aan de laatste serieuze afdaling. We hebben nog ruim 800 meter te dalen. In eerste instantie dalen we af tussen de rotsformaties een schitterend stuk om te lopen. Het laatste half uur dalen we voornamelijk door het grind af. We zien het dorpje waar we naar toe gaan liggen. Het is erg vermoeiend lopen, zeker ook omdat de wind flink is gaan waaien en je gewoonweg weggeblazen wordt en je soms een stuk naast het pad staat. Dat is hier gelukkig niet zo erg, omdat het hier breed genoeg is, maar je moet geconcentreerd blijven lopen. We steken voor de laatste keer over twee boomstammen het water over, dat nu niet mooi helder ziet, maar juist grauw van de modder. Aan de andere kant van het water lopen we het terrein van de lodge op waar we een week geleden geluncht hebben. Het is net vier uur en we zijn er. Hier verblijven we vannacht. We zetten een tafel en stoelen in het zonnetje en bestellen wat te drinken en frietjes. We hebben onderhand wel wat verdiend na deze lange, maar schitterende wandeling. We hebben vandaag 24,2 km gelopen en zijn 9 uur en drie kwartier onderweg geweest. We zijn op een maximale hoogte van 4217 meter geweest en we hebben in totaal 1287 meter gestegen. Na de snack gaan we naar onze kamer om alles uit de plunjezak te halen. We hebben onderhand wel een douche verdiend, die blijkt niet zo lekker warm als gehoopt, maar behoorlijk koud. Daarna gaan we naar beneden om iets uit te kiezen voor het avondeten. Als we eten maar net op hebben, valt de stoom uit en gaat de noodverlichting aan. Niet veel later zoeken we ons bed op. Het was een lange dag en ook morgen willen we op tijd vertrekken.