25 april Chele – Syangboche

Vanuit Chele lopen we vandaag over de passen Bhena La en Bega La naar Syangboche.

Het is erg rustig geweest vannacht. Pas rond vijven toen het licht begon te worden, was er wat lawaai buiten te horen. Maar goed dan heb je er toch al wel negen uur slaap opzitten. Om kwart over zes ga ik eruit, zodat ik rustig aan kan doen. Iets voor zeven zit alles weer in de plunjebaal en rugzakken en schuiven we aan voor het ontbijt. We hebben een appelpannenkoek en een Tibetaans brood besteld, maar dat is wat te veel. We eten de pannenkoek op en snijden het brood in stukjes. Iets na half acht vertrekken we. We beginnen gelijk met een pittige klim. Het weer is schitterend; wederom een wolkenloze blauwe hemel. Dit levert weer fantastische plaatjes op van de wit besneeuwde toppen en de schitterend gekleurde bergen. Al vrij snel halen we een Italiaanse groep toeristen in. Na een half uur lopen komen we aan bij een diepliggende rivier. Wij blijven langs de rotswand omhoog lopen over een smal bergpad. We lopen zo dicht langs de rotswand, dat het gps geregeld aangeeft dat de ontvangst weggevallen is. Ruim een uur klimmen we naar de eerste pas van vandaag vanaf waar we uitzicht hebben op het dorpje Samar, waar we gaan lunchen. Al om kwart over tien komen we bij de lodge aan. We komen na dit dorpje geen mogelijkheid meer tegen om te lunchen, voordat we op ons overnachtingsadres zijn. We besluiten om naast een grote pot thee ook nudelsoep met ei te bestellen. Samen met de stukjes Tibetaans brood hebben we een heerlijke maaltijd. Na drie kwartier lopen we verder en nemen we de hoge route. We dalen eerst ruim honderd meter af naar de rivier en klimmen daarna weer een flink stuk omhoog om vervolgens nog een keer naar een riviertje af te dalen en dan uiteindelijk te klimmen naar de Bhena la pas. Vanaf daar zien we de volgende pas al weer liggen. We komen door Bhena, waar slechts een huis staat en vervolgen onze weg eerst een stuk omlaag en dan klimmen naar het hoogste punt van vandaag de Bega la pas. We doen er precies anderhalf uur over om van de ene naar de andere pas te lopen. Het is ondertussen flink gaan waaien en over de hoge witte toppen rollen de wolken. Vanaf de Bega pas hebben we uitzicht op het dorpje Syanboche, waar we vandaag overnachten. We nemen af en toe een paadje om de doorgaande weg af te snijden en na drie kwartier zijn we bij de lodge. Als we de spullen in de kamer gezet hebben, mogen we in de keuken aanschuiven voor de thee. We zijn vandaag precies zeven uur onderweg geweest en hebben daarvan anderhalf uur gepauzeerd. In totaal hebben we 15 km gelopen, hier hebben we vijf en half uur over gedaan. De totale stijging was 1024 meter en de maximale hoogte die we bereikt hebben is 4012 meter. Na de thee is het tijd om de bedden te dekken en de spullen te organiseren. Even lekker een beetje wassen en daarna lekker dik aankleden, want het is hier best fris. De temperatuur ligt hier binnen op een graad of dertien. Daarna bestellen we weer een grote pot thee en gaan we op de binnenplaats zitten, waar de kookploeg van een andere groep druk bezig is met de voorbereiding van de maaltijd. Tegen etenstijd gaan we in de keuken zitten. We bestellen een mixed rosti, die vers voor ons gemaakt wordt. Het is een heerlijke maaltijd. Ook vandaag zoeken we weer vroeg ons bed op.