22 april Pokhara - Jomosom – Kagbeni

We vliegen vanochtend vanuit Pokhara naar Jomosom. Vanuit Jomosom lopen we naar Kagbeni.

Vanochtend loopt om kwart over vijf de wekker af. We hebben goed geslapen en zijn uitgerust om vandaag op pad te gaan. Om kwart voor zes lopen we naar beneden en nemen we plaats aan de tafel in de keuken. Niet veel later krijgen we een beker thee en wordt er een verse omelet voor ons gebakken. Iets na zes uur worden we naar het vliegveld gebracht, waar we voor de ingang afgezet worden. We begroeten de politieagenten en lopen de hal binnen, waar onze gids al aan het loket staat. Hij regelt het inchecken van de bagage. Omdat een van de rugzakken te zwaar is, checken we er nog eentje in. Daarna kunnen we door de securitycheck. Er hangt een briefje dat er van alles niet in je handbagage mag zitten, maar het blijkt geen probleem te zijn als er toch water in zit. Ze denken iets te zien, vragen of het een schaar is en als ik zeg dat ik het niet weet, mogen we doorlopen. Na het fouilleren krijgen we een stempel op ons ticket en stappen we de vertrekhal binnen. Het vliegtuig dat we moeten hebben, hebben we om kwart over zes zien vertrekken. We zullen nog even moeten wachten tot dat toestel terug is uit Jomosom. Er is nog een groep van ongeveer twaalf mensen die met dezelfde vlucht meegaan. Iets na zevenen landt het vliegtuig. Binnen tien minuten is er getankt, het vliegtuig schoongemaakt, bagage eruit en erin gedaan en zitten we in het vliegtuig. Ik zit op de eerste rij precies midden achter de cockpit. Om kwart over zeven gaan we de lucht in. Het is schitterend mooi en helder weer. Al snel zien we de besneeuwde bergen. Als we in de buurt van Jomosom komen, wordt het dal wat smaller en voel je het vliegtuig door de lucht hobbelen. Na twintig minuten zie ik de landingsbaan in zicht komen. Niet veel later staan we aan de grond. We zijn nu op zo'n 2600 meter hoogte. We moeten even wachten tot de bagage er is en dan lopen we gelijk vanuit de aankomsthal het dorp binnen. We gaan naar dezelfde logde als waar we vijf jaar geleden ook al geweest zijn. We drinken een kop thee en ondertussen regelt de gids een drager om onze plunjezak naar Kagbeni te brengen. Om half negen lopen we het dorp door richting de rivier Kali Gandaki. Aan het eind van het dorp hebben ze wel wat bijgebouwd sinds de vorige keer. Ook zijn ze een brug aan het bouwen. We lopen lekker door en maken de nodige foto's. We worden regelmatig gepasseerd door jeeps, vrachtwagens, brommers en soms zelfs een bus. Daar waar mogelijk lopen we een alternatieve route, zodat we zo min mogelijk last hebben van al het opwaaiende stof. Dit dal staat er om bekend dat het vanaf een uur of elf gigantisch kan gaan waaien. En ook vandaag is dat het geval. Gelukkig hoeven we dan niet zo ver meer. Onderweg drinken we nog ergens thee en na twee en half uur lopen, en bijna een uur rust- en fotomomenten, zijn we om twaalf uur in Kagbeni. We hebben vandaag 11,3 km gelopen. In totaal zijn we 268 meter gestegen. In ons onderkomen voor de komende twee nachten bekijken we eerst onze slaapkamer. We hebben zelfs een eigen badkamer. Vanuit de eetzaal hebben we mooi uitzicht op de schitterende omgeving. Na het eten zitten we ook nog een tijdje buiten, maar de wind maakt dat het toch wel een beetje fris aanvoelt. Om half vijf trekken we de bergschoenen nog eens aan en gaan we met onze gids op weg naar de gompa van Kagbeni. Daar krijgen we een korte rondleiding en uitleg over deze boeddhistische tempel van ruim zeshonderd jaar oud. We lopen door de smalle gangetjes van het dorp en komen bij een lodge waar we naar binnen gaan. We drinken er een kop thee en als de eigenaar binnenkomt, laat hij ons de huistempel zien. Daar staat een gigantisch groot Boeddhabeeld van wel drie meter hoog. We lopen daarna terug door de smalle steegjes en moeten het laatste stukje nog even flink stijgen. Het is al over zessen en we bekijken de kaart voor het avondeten. We bestellen mixed mie, die vers klaargemaakt wordt. De gids komt na het eten nog even de dag van morgen bespreken. Tegen achten zoeken we onze kamer op. Nog even de rugzak vullen voor de dagtocht van morgen en dan heerlijk slapen na een lange dag.