26 april Syangboche – Ghami

Vanuit Syangboche lopen we vandaag naar Jhaite waar we lunchen. Via de Nyi La en Ghami La lopen we naar Ghami.

Ondanks dat het bed niet meer was dan een houten plank met daarop een Perzisch tapijtje, hebben we best goed geslapen. We hebben de wekker al niet meer nodig. Om kwart over zes gaan we ons bed uit, zodat we voor het ontbijt alles wee ingepakt hebben en op tijd in de keuken zitten. We nemen weer een grote thermoskan thee en laten een appelpannenkoek voor ons bakken. Het is een flink ontbijt, waar we toch wel even op moeten kunnen teren. Om tien over half acht vertrekken we uit Syangboche, dat overigens maar uit drie huizen bestaat. Het is erg fris, maar we beginnen gelijk aan een stevige klim, zodat we het snel warm hebben en de bloes al weer vlot uit kan. Het zonnetje schijnt heerlijk, maar er zijn vandaag wel wat wolken rondom de hoge toppen. Al vrij snel zijn we de eerste pas over en zien we Ghiling al liggen. Een dorpje met een grote hoeveelheid groene weilandjes. Ook de gompa aan de andere kant tegen de heuvel kun je al van een afstand zien. We wandelen lekker door, lopen het dorp door en stijgen wat op weg richting de gompa. Deze gompa is zo'n 600 jaar oud, maar van binnen al enkele keren verbouwd en heeft volledig nieuwe muurschilderingen gekregen. We hebben het snel gezien en vervolgen onze weg langs de school in de richting van de volgende pas. Aan de overkant van het dal liggen donkere wolken om de toppen, maar wij lopen gelukkig nog steeds heerlijk in de zon. Als we het dorp achter ons hebben liggen, zien we op ons gps dat we op een kilometer van een earthcache zijn. Deze ligt echter aan de andere doorgaande weg. We bespreken dit met onze gids en hij zegt dat we makkelijk het veld over kunnen steken. Het blijkt uiteindelijk nog best een pittig stukje lopen, want in die ene kilometer gaan we bijna honderd meter omhoog. Een Nepalees, die we midden op het veld tegenkomen, loopt nieuwsgierig met ons mee, omdat Nuri onze gids niet goed uit kan leggen wat we gaan doen. Uiteindelijk komen we een half uur later bij de andere weg aan. Hier is een overhellende rotswand met een heleboel verschillende aardlagen. Als we wat foto's gemaakt hebben, lopen we verder. Een half uurtje later zijn we bij het theahouse in Jhaite. We hebben er ondertussen al 7,8 km opzitten. Het waait ondertussen flink en er zijn geen stoelen meer vrij op de binnenplaats. Binnen is het aangenaam en we bestellen naast een grote pot thee ook mixed noodles. Er wordt druk gewerkt in de keuken en na een half uurtje krijgen we een flinke bak soep met noodles, ei en groente. Het smaakt prima, ondanks dat het misschien nog een beetje vroeg is om te lunchen. Als we buiten komen is de lucht helemaal opgeklaard, geen donkere wolken meer te bekennen, alleen nog een paar verdwaalde witte wolkjes. Om half twaalf lopen we verder. We moeten gelijk steil omhoog. Een half uurtje later staan we boven op de hoogste pas de Nyi La van iets meer dan 4000 meter hoog. Vanaf hier hebben werkelijk een fantastisch uitzicht op de bergen, die in allerlei kleuren en formaties voor ons liggen. Juist de diversheid aan kleuren maakt het erg mooi tegen de strakblauwe hemel. We dalen nu langzaam af over een bredere weg. Dan nog een klein stukje stijgen naar de laatste pas van vandaag de Ghami La. Van pas tot pas hebben we een uur over gedaan. Vanaf dit punt hebben we uitzicht op Ghami. We moeten nu nog zo'n vijfhonderd meter afdalen. Het loopt lekker vlot naar beneden en ondanks alle fotomomenten zijn we in een half uurtje lopen bij de lodge. We zijn vandaag in totaal zes uur onderweg geweest, hiervan hebben we er vier en half van gelopen. In totaal hebben we 13,6 km gelopen. De totale stijging was vandaag 656 meter en het hoogste punt van vandaag lag op 4034 meter. Deze lodge heeft een heerlijke binnentuin met tuinstoelen. De komende uren genieten we van het heerlijke weer. Het is een komen en gaan van mensen. We vervelen ons geen moment. Tot tegen half vijf is het mogelijk om lekker buiten te zitten, dan wordt het te koud, omdat de zon achter de wolken verdwijnt. We gaan op de overdekte binnenplaats zitten en bestellen wat frietjes om te snacken. Tegen zessen gaan we in de keuken zitten, omdat het daar een paar graadjes warmer is. We hebben pizza besteld en we zien hoe deze helemaal vers klaargemaakt wordt. Na het eten blijven we nog even zitten en tegen half negen zoeken we onze kamer op.