7 mei Pokhara – Kathmandu

Met de bus reizen we vandaag terug naar Kathmandu, waar we in de loop van de middag aankomen.

Vandaag staat de busreis van Pokhara naar Kathmandu op het programma. We zitten al voor zeven uur aan het ontbijt en zijn om kwart over zeven al klaar om te gaan. Onze gids houdt een taxi aan en niet veel later zijn we op weg naar het busstation. Een ritje van iets meer dan tien minuten. We worden bij een eettentje afgezet. Onze gids gaat kijken of onze bus er al is en niet veel later kunnen we de bagage al afgeven. We hebben een zelfde bus als op de heenreis; met airco en wifi. Al iets voor achten blijken we compleet te zijn en precies om acht uur rijden we het terrein af. Michiel begint gelijk om met de gids alle filmpjes en foto's uit te wisselen. Zodat we in ieder geval al het materiaal hebben dat onze gids gemaakt heeft. Het verloopt vlot onderweg. Het lijkt iets minder druk dan op de heenweg. Om half tien hebben we een korte stop van een kwartiertje om even de benen te strekken. Om elf uur zijn we al op de plaats waar we ook op de heenweg geluncht hebben. Het is wat vroeg, maar een bordje rijst of mie gaat er toch wel in. Al na een half uur begint de bus te toeteren. Ook nu een redelijke korte stop. Het is buiten al flink aan temperatuur, maar gelukkig is het in de bus goed uit te houden. Er is van alles te zien in het dagelijks leven dat zich langs de weg afspeelt. We rijden al lange tijd op zo'n vierhonderd meter hoogte en we hebben vanmiddag nog een aardige stijging te gaan. Er is nog een korte stop van vijf minuten en dan gaan we door voor het laatste stuk naar Kathmandu. De weg slingert langzaam naar boven toe. We hebben er nu soms mee te maken dat we achter langzamer verkeer komen te zitten en het lastig inhalen is op een weg, waarbij na elke bocht een nieuwe bocht start en eigenlijk geen enkel stukje recht in zit. En dan zijn we eindelijk boven op de pas van zestienhonderd meter en kijken we uit op de Kathmanduvallei. Het is nu nog een half uurtje rijden tot we er opeens uitgezet worden. Niet op het busstation, maar een stukje eerder aan de kant van de weg. De gids regelt een taxi, die ons naar het hotel brengt. Zoals afgesproken worden we naar een ander hotel gebracht dan waar we aan het begin van de vakantie zaten. Daar aangekomen zeggen ze dat ze maar voor een nacht een kamer hebben. Tja, dat gaan we natuurlijk niet doen. We vragen onze gids met het andere hotel contact op te nemen, maar ook daar moet even nagevraagd worden of er plek is. Uiteindelijk blijkt er na een half uur dat er wel een kamer is voor twee nachten en kunnen we opeens ook nog kiezen wat voor soort bed we willen. Erg vreemd allemaal, maar we zijn al lang blij dat we toch ruim voor vier uur onze kamer oplopen. Een grote ruime kamer met een mooie badkamer. We pakken een paar spullen uit en gaan daarna op pad naar Thamel. Het is toch wel een wandeling van bijna twintig minuten. We lopen wat langs de winkeltjes, kopen nog wat, pakken een terrasje en gaan lekker wat eten. Na het eten lopen we terug naar ons hotel. Het is nog druk op straat.