28 april Tsarang - Lo Manthang

Een relatief korte wandeling vandaag op het programma. We lopen van Tsarang naar Lo Manthang. 's Middags bezoeken we verschillende gompas.

Als we om kwart over zes opstaan is er al volop bedrijvigheid in de lodge. We kleden ons aan en zorgen ervoor dat alles weer voor het ontbijt gepakt is. Als we om zeven uur de eetruimte binnenkomen, zit de kampeergroep er al. Niet veel later wordt de thee gebracht en de pannenkoeken, die we gisteravond al besteld hadden. We zijn weer netjes voor half acht klaar met ontbijten en niet veel later vertrekken we voor de relatief korte wandeling van vandaag. We dalen eerst ruim honderd meter af naar de rivier, die we via de brug oversteken. We zijn nu al twintig minuten onderweg. Daarna gaat het steil omhoog tot we weer op dezelfde hoogte zitten en we de doorgaande weg bereikt hebben. Deze klim kost ons bijna een half uur. We staan nu op de splitsing van drie dalen. We hebben fantastisch uitzicht op alle bergtoppen, die mooi afsteken tegen de blauwe lucht. Vanaf hier volgen we de doorgaande weg naar Lo Manthang. Onderweg komen we geen huisjes tegen. En hoewel het de doorgaande weg vanuit Tibet is, komen we vanochtend in ruim drie uur tijd slechts drie vrachtwagens, twee jeeps, vier brommers, drie tractoren en een man met twee paarden tegen. De weg stijgt langzaam en we hebben zowel links als rechts schitterend uitzicht op de rotsformaties. Na ruim een uur lopen bereiken we een wat grotere vlakte, waar de weg wat hobbeliger en zanderiger is, waardoor het lastiger lopen is. Om kwart over elf bereiken we het hoogste punt van vandaag. We staan op 3975 meter en hebben nu elf kilometer gelopen. We hebben nu ook gelijk zicht op Lo Manthang, dat ruim honderdvijftig meter lager ligt. Ook nu weer een samenspel van verschillend gekleurde rotsformaties. Helaas hangen er wat donkere wolken rondom het dorp. Mustang is slechts door een ingang te bereiken. Het dorp is volledig omheind door hoge witte muren en op elke hoek staat een witte toren. Van bovenaf is het koninklijk paleis ook goed te zien. We dalen af en lopen om twaalf uur Lo Manthang binnen, niet veel later staan we bij onze lodge. We zijn vandaag vier en half uur onderweg geweest. We hebben in totaal 13,3 km gelopen. We zijn in totaal 476 meter gestegen en hebben 3975 meter als maximale hoogte gehaald. In de lodge hebben we een kamer op de eerste verdieping met een eigen badkamer. We zetten onze spullen neer en gaan naar de eetruimte. We willen eerst wat eten, want we hebben ondertussen wel honger gekregen. We bestellen een mixed rijst, die niet veel later gebracht wordt. De grote pot thee die we besteld hebben, is nog groter dan de afgelopen dagen, dus daar hebben we wel even voor nodig voor die leeg is. De gids adviseert ons om een douche te nemen, omdat nu het water misschien nog warm is. Om twee uur spreken we af om het dorp in te gaan. Als de thee op is, gaan we naar onze kamer, waar we de plunjezak weer uitpakken en de douchespullen zoeken. Het water is niet echt warm, maar als je al een week geen douche gezien hebt, ben je iets minder kieskeurig. Precies om twee uur staan we voor de lodge klaar, maar we moeten nog even op de twee Duitse toeristen wachten. Zij gaan samen met hun gids met ons mee. We lopen naar de gompa en moeten op de binnenplaats even wachten, omdat er niemand aanwezig is om tickets te verkopen. Op de binnenplaats wordt door de jongere lama's cricket gespeeld. Als we een ticket hebben, gaan we de gompa binnen. We worden rondgeleid door een lama. Het is jammer dat zijn Engels niet zo goed te volgen is. We gaan in de gompa ernaast binnen, waar we ook mogen fotograferen. Na het bezoekje aan deze gompa, gaan we een stukje verderop het plaatselijk museum binnen. Ook hier krijgen we een toelichting op de aanwezige stukken. Daarna lopen we door de smalle straatjes naar een hele oude gompa, waar een gigantisch Boeddhabeeld staat. In deze gompa krijgen we uitgebreid uitleg over de mandala's op de muur. Als we dit bezichtigd hebben bezoeken we de laatste gompa van vandaag. Hier wordt door ongeveer twintig mannen en vrouwen hard gewerkt aan het restaureren van de mandala's en andere muurschilderingen. Het is schitterend om te zien hoe deze mensen met dit precisiewerk bezig zijn. Ook zijn er mensen bezig om aan de hand van op papier gemaakte afbeeldingen deze met potlood op de muur te zetten. Twee andere mensen zijn bezig met het mengen van de juiste kleuren. Als we dit aanschouwd hebben, krijgen we nog uitleg over de in de gompa aanwezige beelden. Daarna eindigt onze rondleiding. We lopen nog even naar het koninklijk paleis, dat aan renovatie toe is. Onze gids geeft aan dat het culturele programma van vandaag hiermee eindigt. We lopen terug naar de lodge en zoeken een plekje in het zonnetje in de eetruimte. Het is ondertussen al tegen half vijf. We bestellen een pot thee en Michiel kiest om te snacken twee verschillende soorten papad. Papad is een soort kroepoek, maar dan heel erg dun. We hebben ook masala papad besteld, deze is volledig belegd met stukjes knoflook, tomaat, pepertjes en uitjes. Een beetje pittig, maar het smaakt heerlijk. Als voorgerecht eten we vanavond een heerlijke springroll en een uurtje later krijgen we mixed pizza, waar ze zelfs vis op hebben gelegd.