Dagje Angkor Wat met gids

Vandaag gaan we met een gids een dagje op pad naar Angkor Wat. De gids kan ons bij elke tempel zo veel vertellen en laat allerlei interessante plekjes van het complex zien.

Om zeven uur loopt de wekker af, maar we zijn al ruim voor die tijd wakker. Tegen half acht schuiven we in het restaurant bij het zwembad aan voor het ontbijt. Een paar pannenkoeken met honing, wat fruit en een stukje stokbrood met jam. Zo moeten we er vandaag wel weer even tegen aan kunnen. Als we terug lopen naar onze kamer, zien we dat er al drie gidsen bij de ingang zitten te wachten. We halen onze spullen op en we komen netjes om acht uur bij de receptie. De tuktuk chauffeur van gisteravond is er weer en onze gids Jimmy. Omdat we al kaartjes hebben, hoeven we niet via de officiële ingang. We rijden rechtstreeks naar Ta Prohm. Onderweg vertelt de gids aan een stuk door over de geschiedenis van Cambodja. Hij weet erg veel en hij is redelijk goed te verstaan. Het bijzondere aan de tempel Ta Prohm is dat er gigantische bomen over de muren groeien. We krijgen een rondleiding met de nodige informatie en schieten mooie plaatjes. Het is vandaag wel wat drukker dan gisteren. Onze gids vertelt dat er op zaterdag veel Cambodjanen uit andere delen van het land komen en ook de mensen uit Thailand en Vietnam maken er een uitstapje van om de tempels hier te komen bewonderen. Na een uurtje stappen we aan de andere kant van het tempelcomplex weer in de tuktuk. We rijden nu door naar Angkor Thom; dit was de laatste hoofdstad van het Khmer rijk. Het is aan het eind van de twaalfde eeuw gebouwd. De tempel staat bekend om de vele massief stenen gezichten. We lopen langs de achterkant van de tempel waarop een gigantische liggende Boeddha te zien is. Van het koninklijk paleis is niets meer over, omdat dat van hout gebouwd was. Wel is er nog de tempel te zien waar gebeden werd door de koning. Een stukje verderop liggen twee zwembaden, prachtig versierd met reliëf snijwerk. Het grote zwembad was voor de vrouwen; die waren in ruime meerderheid aanwezig. We lopen in de richting van het terras van de olifanten. Een gigantische hoeveelheid in steen uitgesneden olifanten versiert de looproute. We rijden een stukje met de tuktuk om nog een mooie foto te maken van de Bayon tempel, waarna we doorrijden naar een restaurant tegenover de ingang van Angkor Wat. We zoeken iets lekkers uit van de kaart en lunchen op ons gemak met een warme maaltijd. Na een uurtje betalen we en gaan op zoek naar onze gids, die bij de ingang op ons zit te wachten. We lopen naar de grote gracht, waar de loopbrug begint van Angkor Wat. Dit is de meest bekende tempel van Cambodja en staat zelfs op de nationale vlag. Als we aan de andere kant van het water zijn, lopen we door de toegangspoort. Er zijn er wel een paar op een rij; voor elke groep mensen was er vroeger een andere ingang. Dan zien we in de verte de eigenlijke tempel liggen. Onderweg vertelt de gids weer van alles over wat we zien en natuurlijk ook over de geschiedenis van deze tempel. Op de begane grond bekijken we eerst het reliëf snijwerk. Onze gids legt uit wat er allemaal te zien is. Daarna gaan we een etage hoger en hebben we de mogelijkheid om nog een etage hoger te gaan. Onze gids blijft wachten, terwijl wij de steile trap op gaan. We kunnen hier boven wel allerlei mooie foto's maken. Het is wederom mooi weer met af en toe een wolkje voor de zon, maar dat is helemaal niet erg. De temperatuur ligt weer op vijfendertig graden; en het voelt nog warmer aan. Maar we hebben gelukkig genoeg water bij ons. Als we terug beneden zijn, laat de gids ons op de terugweg richting tuktuk nog wat mooie plekjes om te fotograferen zien. Om half drie zijn we terug bij de tuktuk, die al op ons staat te wachten. We rijden terug naar ons hotel, waar we rond de klok van drie uur afgezet worden.Tijd voor een lekkere duik in het zwembad. Het water lijkt iets minder warm dan gisteren, maar het zal er wel mee te maken hebben dat de luchttemperatuur weer iets hoger ligt. Om half zes gaan we terug naar onze kamer om te douchen. Daarna nemen we de tuktuk naar het centrum. In een straatje dat voor al het verkeer afgezet is, vinden we een plekje op een terras. Ook vanavond krijgen er weer iets heerlijks te eten. Daarna lopen we nog een klein stukje verder, want in de volgende straat moet bij een cocktailbar een cache liggen. Na even zoeken welk smal straatje we moeten hebben, vinden we de juiste bar. We bestellen wat te drinken en daarna vraagt Michiel om de cache. We krijgen de cache en knopen een praatje aan met de ober. Na het drankje lopen we de straat uit op zoek naar een tuktuk die ons weer terug kan brengen. De eerste wil drie dollar hebben, terwijl we eigenlijk elke keer twee of tweeënhalf betalen en dus lopen we door. Even verderop staat de Batman tuktuk, die ons wel voor die prijs wil weg brengen. We stappen in en rijden weg. Onderweg stopt de tuktuk opeens, de chauffeur zet de radio met Europese muziek voor ons aan en rijdt dan weer verder. We worden weer netjes voor de deur van het hotel afgezet. Angkor Wat