Siem Reap - Kratie

Vandaag de lange rit van Siem Reap naar Kratie. Onderweg vervelen we ons geen moment; er is van alles te zien. We bezoeken een rubberplantage en Wat Hanchey.

Gisteravond voor het eerst hier in Cambodja tv gekeken. De BVN was te ontvangen; Michiel heeft nog wat gesleuteld aan de draad, zodat er ook wat kleur te zien was. Na het nieuws van de dag ervoor gezien te hebben, toch maar om tien uur uitgezet. Dus een lange nacht gehad en helemaal uitgerust voor de dag van vandaag. Als we om half acht naar het ontbijt lopen zien we de Nederlandse eigenaar al met onze gids voor de komende dagen staan praten. We nemen een pannenkoek, stokbroodje en wat vers fruit. De tassen nog even dichtritsen en dan lopen we tegen achten richting receptie. Michiel moet de drankjes van de afgelopen dagen nog betalen; dat kost nog wel even tijd, omdat de rekening met de hand geschreven wordt. We maken daarna kennis met de gids Collin en onze chauffeur mister Raid. We zetten onze bagage achter in de jeep die klaar staat en nestelen ons op de achterbank. We rijden naar de doorgaande weg en stoppen vrij snel daarna, omdat Collin een telefoonkaart moet kopen. De chauffeur wurmt zich daarna weer een weg naar de andere kant van de straat. Hij rijdt een stukje tegen het verkeer in en probeert steeds meer naar rechts te komen. Uiteindelijk belanden we op de goede weghelft. Niemand die boos wordt; iedereen geeft elkaar hier de ruimte. Al vrij snel zijn we de stad uit en volgen we de doorgaande weg richting Phnom Penh. Om tien over negen hebben we er zo'n zestig kilometer opzitten en maken we een korte stop. Er is hier nog een hele oude brug over een watertje. De brug is zonder cement gebouwd. Alle blokken zijn gewoon op elkaar gestapeld. Het is wel zo dat er tegenwoordig geen auto's meer over de brug mogen. De gids vertelt dat in september het water erg hoog staat tot aan de bovenkant van de bogen. Langs de weg zien we allerlei stellages met wit plastic en tl-balken. Collin legt uit dat ze hier 's avonds krekels mee vangen. De krekels komen op het licht af, vliegen tegen het witte plastic en vallen naar beneden in een bak met water. Als hun vleugels nat zijn, kunnen ze niet meer vliegen. De krekels worden gefrituurd en gegeten als snack. Langs de kant van de weg is weer veel bedrijvigheid; je hoeft je onderweg geen moment te vervelen, er is van alles te zien. Een uurtje later rijden we Kampong Thom binnen. We hebben er dan 145 kilometer op zitten. Onze chauffeur weet het gaspedaal wel te vinden. We halen veel verkeer in en bij elke inhaalmanoeuvre toetert hij. De weg is de ene keer best goed en de andere keer moet hij de kuilen ontwijken. Tegen elf uur komen we op de splitsing van de doorgaande wegen. Er liggen dan al 184 kilometer achter ons. Vooral als we de afslag richting het noorden hebben genomen, wordt de kwaliteit wat minder. Af en toe vergeet de chauffeur te remmen voor een grote kuil en knallen we er door heen. Ze zijn de weg naar Kratie wel flink aan het verbeteren. Op een aantal plaatsen wordt aan de weg gewerkt en we hoeven slechts enkele stukken over een grindweg. De weg wordt smaller en duidelijk minder van kwaliteit. Het landschap is hier overal mooi groen. Veel rijstvelden, maar ook allerlei andere gewassen worden hier geteeld. Er lopen op veel plaatsen koeien. We rijden ook door de rubberplantages; omdat deze nog nieuw zijn zullen we vanmiddag bij een wat oudere plantage stoppen om foto's te maken. Om kwart voor twaalf hebben we al 245 kilometer gereden en zijn we in Stung Trong. We rijden nu recht op de Mekong rivier af, die hier best breed is. We slaan rechtsaf; het asfalt houdt op en we vervolgen onze weg over de grindweg. Een kwartiertje later rijden we een kleine heuvel op. We zijn aangekomen bij Wat Hanchey. Dit was een belangrijk religieus centrum in de Chenla periode. Het is een behoorlijke kitsch hierboven; het lijkt wel Carnaval Festival. Er staan pagodes in veel formaten en daartussen allerlei nagemaakt fruit van een meter hoog. We rijden verder in de richting van Kampong Cham waar we om kwart voor een aankomen. Dit is een grote stad. We hebben ondertussen 277 kilometer gereden. We worden afgezet bij een restaurant aan de Mekong en we spreken af dat ze ons over drie kwartier weer komen halen. We bestellen een broodje hamburger met friet. Dat smaakt toch ook wel weer heerlijk. Na een half uurtje zien we onze jeep al weer voor de deur van het restaurant stoppen. We hebben hier ook gewoon wifi en bekijken even het laatste nieuws. Daarna betalen we en stappen we de jeep in. Ze hebben zelf een paar straten verderop gegeten. We steken nog niet gelijk de Mekong over, maar rijden eerst nog een stukje verder. Daar gaan we weer een heuvel op de Phnom Pros en de Phnom Srei; de mannen en vrouwenheuvel. Bovenop staat een mooie pagode. Collin vertelt een sage over deze locatie en daarna lopen we de trappen af naar beneden. Er lopen nog wat apen rond, maar dat zijn er niet zo veel. Onderaan de trappen worden we opgehaald door de chauffeur. De kilometerteller staat nu op 285. We rijden terug naar het centrum van Kampong Cham en gaan de brug over de Mekong over. We volgen weg nummer 7. Op de splitsing houden we links aan. Om half drie rijden we door Tbong Khmum en staat de teller al op 317 kilometer, terwijl in onze beschrijving stond dat we vandaag 255 kilometer zouden reizen. Om kwart voor drie verlaten we de doorgaande weg vlak voordat we in Phprey Samraeky zijn. We hebben nu al 332 kilometer gereden. Vijf minuten later stopt de chauffeur bij een rubberplantage. We stappen uit en maken wat foto's, terwijl onze gids vertelt hoe het proces in elkaar zit. Daarna rijden we verder door het ondertussen wat heuvelachtig geworden terrein. We rijden dwars door de cassaveplantages. Van de bladeren van deze plant wordt biogas gemaakt. In Cambodja is hiervoor slechts een fabriek. De meeste bladeren worden gedroogd en geƫxporteerd naar India. Daar zijn ze hard aan het werk om de kwaliteit van het biogas te verbeteren. We rijden het laatste stuk in noordelijke richting langs de rivier. We rijden nu wat minder hard, omdat er hier veel aan de weg gewerkt wordt. Ook steken we meerdere bruggen over zijtakken van de Mekong over. Op zo'n brug kunnen we nog net een brommer tegenkomen, maar meer ruimte is er toch echt niet. Dan rijden we eindelijk Kratie binnen. Om tien voor half vijf parkeren we op het parkeerterrein van het hotel. We hebben vandaag in totaal ruim zeven uur gereden en 422 kilometer afgelegd. Nadat we onze naam in het boek genoteerd hebben, worden we naar onze kamer gebracht. Deze ziet er weer netjes uit. We moeten wel oppassen als we naar de badkamer gaan, omdat de deurstijl niet zo hoog is. Binnen tien minuten hebben we het beide voor elkaar om ons hoofd flink gestoten te hebben. Het kastje van de wifi hangt tegenover onze kamer. De verbinding is snel gelegd. Eerst even het nieuws lezen, voordat we op pad gaan naar een terras. We lopen het hotel uit. Tegenover het hotel ligt de Mekong. We lopen een blokje om, lopen langs de markt en vinden uiteindelijk een plekje waar we buiten op een terras kunnen zitten. Het is hier helemaal niet toeristisch. Na een gekoeld drankje lopen we tegen zessen terug richting hotel nog maar eens op zoek naar een geschikt restaurant. Op de promenade treffen we onze gids en chauffeur; we vragen nogmaals waar we een geschikte locatie om te eten kunnen vinden. Tevens spreken we nog wat dingen door voor morgen. We lopen verder en komen nu wel wat restaurantjes tegen. We komen uiteindelijk op een gezellig terras terecht. We bestellen allebei een pizza en na het eten blijven we nog wat drinken en internetten. Daarna lopen we terug naar ons hotel, morgen is het weer vroeg dag.