Dagje op de scooter

Met de scooter verkennen we vandaag Sihanouk Ville. Eerst even rustig oefenen en dan heerlijk op pad. We bezoeken een plaatselijke markt en genieten op verschillende terrasjes aan zee.

Vandaag een vrije dag in het programma. Michiel heeft gistermiddag aan de receptie al een scooter gereserveerd en dan zien we wel waar we vandaag allemaal terecht komen. Pas tegen negen uur lopen we het restaurant binnen om te ontbijten. Ze hebben hier zachte broodjes en heerlijke omelet gevuld met stukjes tomaat. Om half tien zijn we klaar om te vertrekken. De vrouw aan de balie wil een internationaal rijbewijs zien. Tja, dat hebben we niet. Michiel heeft niet eens zijn rijbewijs meegenomen. Dus het formulier wordt op mijn naam ingevuld. Mochten we politiecontrole krijgen, dan kan het zijn dat we een boete van 1 of 2 dollar krijgen, omdat we geen internationaal rijbewijs hebben. De vrouw geeft aan, dat we dan wel om een kwitantie moeten vragen, zodat we bij een eventuele volgende controle niet nog een keer hoeven te betalen. Maar zo ver komt het gelukkig niet vandaag. We zien de politie wel een paar keer, maar we hoeven niet te stoppen. De vrouw geeft kort uitleg over hoe de scooter werkt en dan vertrekken we. We rijden eerst de rustige straat van ons hotel uit. Het is best even wennen als je nog nooit op zo'n ding gereden hebt. We rijden eerst richting het oosten. We willen graag naar Otres Beach. Het is een aardig eindje rijden. Michiel zit achterop en wijst met het GPS de weg. Als we er bijna zijn, wordt de weg wat modderig en staan er plassen water. Best lastig om er goed tussen door te rijden. Ze zijn hier een compleet nieuwe boulevard aan het bouwen, terwijl er nog geen hotels staan. Straks op de terugweg nemen we toch maar de parallelweg, die heeft een betere kwaliteit. We hebben nu zo'n zeven kilometer gereden. Als de weg eindigt, laten we de scooter staat en wandelen we een stukje over het strand. Er staan hier een paar strandtentjes. Bij de laatste moeten we zijn en dankzij de hint hebben we de cache die hier hangt vlot gevonden. Het open maken van het verroeste doosje is erg lastig, maar met het zakmes lukt het. We zijn de tweede die onze naam in het logboekje kunnen schrijven. We gaan in een heerlijke stoel zitten en bestellen wat te drinken. Het is heerlijk toeven op dit verlaten stukje strand. Het weer is prima; af en toe komt de zon er een beetje door. Na drie kwartier betalen we en lopen we terug naar de scooter. We rijden nu in de richting van de haven. De stad ligt in heuvelachtig gebied, maar gelukkig hebben we al wat kilometertjes kunnen oefenen met het scooter rijden. Het maken van bochtjes gaat ook steeds beter. We willen de brug over naar het eiland vlak bij, maar als we bij de brug aankomen, blijkt deze nog niet geopend te zijn. We zoeken een tankstation en tanken vol. Het wegrijden bij het tankstation is even lastig, omdat er veel verkeer is en we de straat over moeten steken, maar na even wachten is er toch genoeg ruimte. Dan maar op naar de haven, dat is de enige haven van Cambodja. In de buurt van de haven zoeken we een restaurantje aan het strand. We bestellen wat te drinken en loempia's. Deze worden vers gemaakt en zijn heerlijk. Pas na een uur betalen we en rijden we verder. We gaan op weg naar de markt. We rijden nu door het centrum, waar meer verkeer op de weg is, maar het lukt best aardig. Het is goed dat we de afgelopen weken gezien hebben hoe mensen deelnemen aan het verkeer. Iedereen geeft elkaar de ruimte. We parkeren voor de overdekte markt. Ook hier is weer van alles te koop. Vlak voor we naar buiten gaan, kopen we nog een nieuwe rugzak. Een echte namaak, maar van mijn huidige rugzak valt de binnenstof uit elkaar, dus die willen we graag hier achterlaten. Als we weer buiten komen moeten weer een drukke straat oversteken. Even wachten dus. We worden door wat jongens gewaarschuwd dat ons licht aan staat en dat mag hier in Cambodja niet. Daarna laten we nog een bus voor gaan en dan rijden we snel naar de overkant. We toeren nog een stukje door het centrum en langs de boulevard. Als we weer terug in de rustige straat van ons hotel zijn, probeert Michiel ook nog even uit hoe het is om met de scooter te rijden. Daarna rijden we terug naar ons hotel en leveren we de sleutels in. Hebben we toch voor acht dollar een aantal uurtjes leuk kunnen toeren. Tijd voor afkoeling en dat kan in het zwembad, dat lekker fris is. Met dit warme weer ben je daarna zo weer droog en is het niet koud. Strakjes gaan we wat drinken aan het strand en daarna weer een leuk strandtentje opzoeken waar ze lekker kunnen barbecueƫn. We hebben heerlijk gegeten op het strand. Het was er vandaag een stuk drukker dan gisteren. Terug in het hotel luisteren we nog een tijdje naar radio 1 om de verrichtingen van de Nederlandse sporters bij te houden.