Kampot - Sihanouk Ville

Vandaag rijden we in twee uurtjes van Kampot naar Sihanouk Ville. 's Middags lopen we heerlijk langs het strand en ontdekken we de omgeving van ons hotel.

Het heeft vannacht een paar keer flink hard geregend. Ook is de stroom nog een keertje uitgevallen. We gaan er om zeven uur, zodat we op ons gemak kunnen ontbijten. Tegen half acht lopen we het restaurant binnen en bestellen ons ontbijt. We moeten wel een kwartiertje wachten, maar dan staat er ook een heerlijk ontbijtje. Vandaag hebben we baguette met omelet en jam, flensjes en fruitsalade besteld. De temperatuur ligt boven de twintig graden en het is flink bewolkt. Het spettert en af en toe regent het wat harder. We staan al ruim voor half negen onder de overkapping te wachten op onze taxi, die precies om half negen voor komt rijden. We maken een kleine omweg, omdat hij eerst nog een telefoonkaart moet kopen, maar dan rijden we Kampot uit. De weg is erg slecht. Er zitten wel een paar goede stukjes tussen en daar probeert de chauffeur dan ook hard te rijden. Maar we komen heel veel stukken tegen, waar het ontwijken van de kuilen, die vol met water staan, eigenlijk niet mogelijk is. Pas na een uur rijden zijn we op de splitsing, waar ook de mogelijkheid is om terug naar Phnom Penh te gaan. Vanaf daar is de weg goed van kwaliteit en rijden we flink door. Het laatste stuk naar Sihanouk Ville zitten er veel vrachtwagens op de weg en het is soms lastig om deze in te halen. We rijden nu door heuvelachtig landschap en opeens ligt de stad voor ons. We rijden omlaag richting de zee. Nog een paar straten door en we zien de rotonde met de gouden leeuwen, waarover op internet gesproken werd. Nu is het niet ver meer. We worden netjes voor ons hotel afgezet. Het is half elf; precies twee uur onderweg geweest en in totaal 105 kilometer gereden. We checken in en kunnen al gelijk door naar onze kamer. We hebben de eerste kamer aan de rand van het zwembad. We pakken onze spullen om een stukje langs het strand te lopen. We gaan de straat uit en niet veel later staan we op het strand. Het is gezellig lopen langs alle eettentjes. Een stuk verder komen we bij een rotsachtig gedeelte. Door de hoge waterstand kunnen we hier niet verder. We moeten een stukje de heuvel op en aan de andere kant dalen we weer af richting strand. Het begint wat te regenen en we schuilen even onder een boom. Niet veel verder worden we door een beveiliger aangesproken. We mogen niet verder over het strand. Jammer want nu moeten we een flink stuk omlopen over een saaie weg. Na een minuut of tien begint het opeens weer te regenen. Zo hard dat we toch de poncho's maar aantrekken. Na even lopen is het weer droog en krijgen we ook weer de mogelijkheid om op het strand te lopen. Het is hier veel minder toeristisch en de boulevard is sterk aan vernieuwing toe. Op een gegeven moment worden we weer aangesproken, maar deze beveiliger spreekt amper Engels. We zeggen dat we hem niet begrijpen en we lopen door over het strand. We komen bij een groot hotel aan met restaurant aan het water. We kijken of we er kunnen eten, maar we zien niemand. We lopen nog een stukje door en kijken of we de cache die hier zou moeten liggen kunnen vinden. Maar helaas dat lukt niet. We lopen terug en nu zijn er wel mensen bij het restaurant. We gaan aan een tafeltje aan de rand van de zee zitten. Af en toe regent het flink en de golven zijn flink. We drinken wat en eten een heerlijke pizza. Daarna lopen we terug naar de doorgaande weg. We hebben in totaal nu zeven kilometer gelopen. Na een klein stukje vraagt een man of we een tuktuk nodig hebben, daar maken we gebruik van. Het is vijf kilometer terug naar ons hotel waar we om half drie afgezet worden. We gaan aan het zwembad zitten, waar het in de loop van de middag steeds drukker wordt. Michiel gaat op pad om de wifi werkend te krijgen en komt een tijdje later terug met de twee mannen die we in Siem Reap ook al ontmoet hebben. We maken een praatje. Daarna zetten we radio 1 aan om de Olympische Spelen te volgen. Iets na zessen lopen we richting het strand. Bij alle strandtentjes staan heerlijke stoelen waar je lekker in kunt loungen. En overal staat de barbecue aan. We lopen een stukje over het strand en kiezen een leuk tentje uit. We bestellen een vis- en een vleesmaaltijd. Er wordt hier goed gebarbecued en we krijgen een heerlijk bord voorgeschoteld. Voor nog geen acht dollar hebben we gegeten en gedronken.We lopen terug naar ons hotel waar we gaan bekijken wat we morgen gaan doen en luisteren ondertussen naar de Olympische Spelen op radio 1.