Stung Treng vanaf het water

Het is een stukje rijden naar Mekong. Daar stappen we in de boot, die ons naar Ou Svay brengt. Weinig dolfijnen te zien. We varen terug naar Stung Treng en krijgen onderweg een gigantische regenbui.

We zijn er vandaag weer op tijd uit. We kunnen in het hotel niet ontbijten, maar 200 meter verderop is een restaurant waar dat gelukkig wel kan. We worden daar om half acht opgehaald. De temperatuur ligt al behoorlijk hoog; het voelt al klam aan. Als we binnen lopen om zeven uur bestellen we ons ontbijt en een lunchpakket. We zitten net ons stokbrood met omelet te eten als de jeep al voorkomt rijden. Ze zijn op tijd vandaag. We eten rustig verder en tegen half acht rekent de gids voor ons af, terwijl wij alvast in de jeep stappen. We rijden de stad uit over de nieuwe brug over de rivier richting de grens met Laos. De weg is van redelijk goede kwaliteit. Na ruim veertig kilometer gereden te hebben, slaan we af en rijden we verder over een rode grindweg. De weg zit vol met kuilen, die na de hevige regen van vannacht vol met water staan. Het is nog ruim een half uur rijden voordat we aan de Mekong staan. We hebben in totaal 58 kilometer gereden; daar hebben we wel een uur en een kwartier over gedaan. Er komt net een boot aanzetten met toeristen. Zij komen omhoog gelopen over de trap. Daarna dalen wij af en nemen plaats in de boot. We gaan op het reddingsvest zitten, zodat de bodem van de boot niet zo hard aanvoelt. De boot heeft in tegenstelling tot wat onze gids gisteren vertelde toch een eenvoudige overkapping van stof. Dat is fijn, want het is wel bewolkt, maar de zon schijnt er toch ook met regelmaat flink tussendoor. In een klein half uurtje varen we naar Ou Svay. Het was een tocht van acht kilometer. Daar gaan we aan land en gaan we aan de overdekte tafel zitten. Vanaf hier zouden we de dolfijnen moeten kunnen zien. We turen een tijdje over het water, maar zien het eerste half uur niets. Af en toe komt er nog een bootje met toeristen aanzetten, maar echt druk wordt het niet. We zien af en toe een paar dolfijnen even hun kop of rug boven water steken. Het gaat snel; ze zijn zo weer onder water. We eten het broodje uit het lunchpakket. Dat smaakt ons prima. We kijken nog een tijdje over het water en tegen twaalf uur lopen we terug naar de boot. We varen nu helemaal terug naar Stung Treng, dat is een tocht van 52 kilometer over het water. In de lucht hangen wat donkere wolken; hoe lang houden we het droog? Het is schitterend varen tussen de bomen die in het water groeien. Af en toe valt er een beetje regen, maar we houden het redelijk droog. De zon schijnt ook nog regelmatig. De schipper blijft al wel een tijdje dicht langs de kant varen. We hebben twee uur gevaren als de schipper het er toch wel heel dreigend uit vindt zien. Hij stuurt de boot naar de kant en we gaan aan land. We hebben precies 40 kilometer gevaren. We klimmen een stukje omhoog en daar staat een hutje. Met het trappetje klimmen we omhoog en gaan we op de grond zitten. Niet veel later barst er een flinke bui los. Het is goed dat we droog zitten. Het ergste is al wel na een minuut of tien voorbij; het wordt dan ook al wat lichter. Toch wachten we nog even tot het echt droog is. Na een pauze van een half uurtje verlaten er het hutje en lopen we voorzichtig over het nu toch wel heel glibberig geworden paadje naar beneden terug naar de boot. Ze hozen eerst, daarna gaat het matje er in en mogen we instappen. Het is nog ongeveer twaalf kilometer. Daar doen we nog ruim drie kwartier over. Soms spettert het wat, maar de meeste tijd is het droog. Langs dit deel van de route zijn aan wal weer veel huisje te zien. We naderen de punt van het eiland waar we langs varen. Als we daar om heen zijn, zien we Stung Treng liggen. Alleen de rivier nog oversteken; dat is toch nog anderhalve kilometer. De boot wordt netjes tegen land aangevaren en om tien voor half vier zetten we voet aan land. En dat op nog geen 200 meter van ons hotel. We hebben genoten van de heerlijke boottocht. We nemen afscheid van onze gids, nadat we iets voor morgenochtend afgesproken hebben. Daarna lopen we naar ons hotel. We zetten er onze spullen neer en we vertrekken naar het terras waar ze wifi hebben. We internetten wat en werken de website bij. Het is nog best warm en we kunnen dus prima buiten zitten. Ondertussen is er op straat veel bedrijvigheid.