Stung Treng - Phnom Penh

Na het ontbijt in Stung Treng stappen we in de jeep voor een lange rit. Via Kratie rijden we door de landelijke omgeving richting de hoofdstad, waar we in de loop van de middag arriveren.

Vanochtend zijn we er al op tijd uit en omdat we gisteravond alles al gepakt hebben, lopen we al om tien voor zeven richting het restaurant 200 meter verderop. Het is vandaag bewolkt en er vallen wat spetters, maar de temperatuur loopt tegen de dertig graden. We gaan lekker buiten zitten en bestellen ons ontbijt. Niet veel later wordt er heerlijk vers stokbrood met omelet gebracht. Als we bijna klaar zijn met onze fruitsalade komt de jeep voorrijden. De gids betaalt ons ontbijt en we stappen in om mee te rijden naar het hotel. We halen onze spullen op van de hotelkamer en ze zetten ze achter in de jeep. We hebben een lange rit te gaan vandaag. Het is bijna kwart voor acht als we Strung Treng uitrijden. We rijden eerst terug naar Kratie. Het eerste half uur is de weg goed, maar daarna krijgen we een slecht stuk. Er zitten veel kuilen en gaten in de weg. We rijden niet helemaal dezelfde weg als toen we heen kwamen. Ze kiezen ervoor om de weg langs de rivier te volgen. Een wat smallere weg uit de tijd nog dat de Fransen hier zaten. Het is een gezellige weg om te rijden; er valt veel te zien onderweg. In Kratie zijn we tegen tienen. We hebben er dan al 142 kilometer opzitten. Onze gids koopt wat lekkernij bij een stalletje en dan rijden we verder. We rijden nu door een wat landelijkere omgeving. Je kunt regelmatig ver weg kijken; zo ver als je kijken kunt rijstvelden met hier en daar wat palmbomen. Rond half twaalf komen we op de splitsing waar we vorige week vanuit Kampong Cham gekomen zijn. Het schiet lekker op; al 235 kilometer achter de rug. Nu nemen we de weg richting Phnom Penh. De weg wordt breder en beter. Om twaalf uur slaan we af naar Highway 11. Ze gaan op zoek naar een geschikte locatie om te eten, maar daarvoor moeten we nog een stukje verder rijden. Om half een zet de chauffeur de jeep stil bij een restaurant. We kunnen er kiezen uit de pannen die op de balie staan. We kiezen iets met spinazie en vlees uit. Het smaakt prima; en voor amper drie dollar hebben we gegeten en gedronken. Na een half uurtje pauze rijden we verder. Als we bijna in Phnom Penh zijn, maken we nog twee keer een korte stop om een cache te zoeken en onze gids uit te leggen wat geocaching is. Hij is heel nieuwsgierig, maar in beide gevallen kunnen we helaas niets vinden. Dan maar verder richting ons hotel waar we om kwart over drie aankomen. We zijn bijna 8 uur onderweg geweest, waarvan we zeven uur gereden hebben. We nemen afscheid van onze gids en chauffeur en stappen het hotel binnen. Nadat we ons geïnstalleerd hebben, gaan we nog een stukje lopen. Even de benen strekken na zo'n lange rit. We lopen langs het nationaal museum en het paleis. Daarna lopen we langs de boulevard terug op zoek naar een leuk terras. Na een stukje lopen vinden we een geschikt plekje met uitzicht op de drukke straat en de boulevard. Het is wel weer even wennen al die drukte. Maar ook wel weer leuk. We drinken wat en uiteindelijk bestellen we om half zeven ook maar wat te eten. Rond half acht betalen we en lopen we het kleine stukje terug naar ons hotel.