Singapore en naar huis

We hebben vandaag de hele dag de tijd om Singapore te ontdekken. Aan het begin van de avond nemen we de metro naar het vliegveld. Tegen middernacht vliegen we van Singapore via Parijs naar Schiphol.

Het is een heerlijk hotel waar we nu zitten. Heel apart een bed op een verhoging, waarbij je toch het idee hebt dat je op de grond slaapt. Er is weinig lawaai in het hotel en omdat onze kamer geen raam heeft, is het al half negen geweest als we wakker worden. Een half uurtje later lopen we het restaurant van het hotel binnen. Er liggen lekkere broodjes op het buffet en ze hebben ook heerlijke yoghurt. Terwijl we ontbijten kunnen er op een wand ook televisie kijken. Op een van de schermen wordt de huldiging van de Nederlandse zwemmers getoond. We hadden vanochtend wel op internet gelezen dat er weer een gouden en bronzen medaille behaald zijn, maar ook leuk om even wat beelden te zien. Om tien uur halen we onze rugzak van de hotelkamer en gaan we op pad. We struinen door Singapore. We nemen af en toe de metro en dan lopen we weer een stuk. Het is wel flink warm vandaag; de zon schijnt vol op. We komen langs schitterende gebouwen, zoals een schip gebouwd op drie wolkenkrabbers. Maar we lopen ook heerlijk langs het binnenwater. In de loop van de middag komen we nog in een mooi park en als het tijd wordt om te eten, gaan we richting het water. Daar hebben ze een hele rij restaurantjes waar we er eentje van uitkiezen. We zitten aan de rand van het water. Best een leuk stekje. Na het eten pakken we de metro terug naar het hotel, waar we nog even televisie kijken. De volgende ochtend zijn we weer niet echt vroeg aan het ontbijt. Daarna pakken we onze bagage in en zetten we deze bij de receptie. Iets na tienen lopen we richting metro. Dit keer gaan we richting het noordwesten van het eiland. De metro rijdt in dit deel vooral boven de grond. We zien het nodige van Singapore. Niet alleen in het centrum is er veel hoogbouw, maar ook hier vele rijen met flats. We nemen de bus richting de grens en steken na de paspoortcontrole het water over. Daarna gaan we Maleisiƫ binnen en na de paspoortcontrole brengt de bus ons naar een plaatselijke markt. We lopen daar een rondje en ondernemen dan de weg terug. Tegen vijf uur gaan we richting het hotel. We drinken daar nog wat en iets na zessen doen we de grote rugzak om en gaan we te voet richting het metrostation Bugis. Het is een kwartiertje lopen, maar vooral omdat we een paar keer lang moeten wachten bij de verkeerslichten. Als we de metro instappen, is hij erg vol. We kunnen nog net mee. Vlak voor we bij het vliegveld zijn, moeten we nog een keertje overstappen. Na iets meer dan een half uur, staan we op het vliegveld. We kleden ons om en stoppen de rugzakken in de vliegtuigzakken. We gaan op zoek naar de balie waar we onze bagage af kunnen geven. Deze is nog niet open. Na een kwartiertje wachten, kunnen we aan de balie onze bagage kwijt en gaan er op zoek naar een restaurant. We vinden iets waar we lekker kunnen eten. Daarna lopen we nog even langs de winkeltjes en dan is het al bijna tien uur. Dan gaat de gate open. Vanaf kwart voor elf kunnen we aan boord. En als alles goed is vertrekt ons toestel om tien over elf. Het duurt nog tot tegen half twaalf voordat we de lucht ingaan. Het is een onrustige vlucht; we hebben erg veel last van turbulentie. Na een uitgebreid ontbijtje duurt het nog even voordat de landing ingezet wordt. Het is een vlucht geworden van ruim twaalf uur vliegen. Als er tegen zes uur aan de grond staan is het nog donker in Parijs. Het is wel een kwartier rijden naar de gate. We zitten helemaal achterin het toestel, dus het duurt wel even voor er van boord zijn. De weg naar de volgende gate hebben we vlot gevonden. Nu is het nog even wachten, want onze vlucht naar Amsterdam gaat pas om half tien. De vlucht vanuit Parijs gaat op tijd weg en we komen al om half elf in Nederland aan, maar omdat we op de Polderbaan landen, moeten we nog een kwartier rijden naar de gate. We zijn snel uit het toestel en staan vlot aan de bagageband. Daar moeten we nog ruim tien minuten wachten en dan verschijnen de eerste koffers. Onze tassen zitten er ook bij. Omdat de band gelijk weer stil staat halen we ze aan de andere kant open laden we ze snel op een karretje. We kijken of we de trein nog kunnen halen, maar die is helaas net vertrokken als we op het perron komen. Dus een half uurtje wachten op de volgende Fyra.