Lake Louise

Een schitterende wandeling via verschillende meertjes naar een pas waar we een mooi uitzicht hebben.

We zijn vannacht meerdere keren wakker geworden van de trein die langs de camping denderde en dan ook nog meerdere keren z'n toeter flink gebruikt.
Als we er na achten uit gaan is het fris buiten en behoorlijk bewolkt. Na het ontbijt rijden we naar Lake Louise. Daar is op dit tijdstip nog volop parkeergelegenheid. We hebben gisteren een route uitgestippeld die we willen lopen. Het meer ligt er schitterend bij ingesloten tussen de bergen met aan het eind zicht op de gletsjer. Aan de kant waar wij nu staan staat een gigantisch groot hotel. We lopen dit voorbij en slaan al snel rechtsaf een bospad in. Het pad begint al vrij snel te stijgen en af en toe kunnen we het meer beneden ons zien liggen. Na een tijdje lopen komen we bij Mirror Lake; een klein bergmeertje. We zien nu een stukje boven ons het theehuis liggen, waar we naar onderweg zijn. Nog een kwartiertje lopen en we zijn bij Lake Agnes. In het theehuis dat werkelijk schitterend aan dit meer ligt, drinken we vruchtenthee. Na een half uurtje wandelen we verder. We lopen langs het meer naar de andere kant, waar we nog een stukje flink omhoog moeten om over de pas te gaan. Als we bovenop de pas staan, hebben we de 2264 meter bereikt; het hoogste punt van vandaag. We hebben nu een prachtig uitzicht over de bergen rondom Lake Louise. We dalen een stukje af en gaan in de richting van Plain of the Six Glaciers Teahouse. Het is nog ruim anderhalf uur lopen voordat we bij het theehuis zijn. Het laatste stuk zitten we weer op het pad dat langs Lake Louise omhoog loopt. Hierop lopen erg veel toeristen. We krijgen steeds beter zicht op de verschillende gletsjers. Jammer dat het bewolkt is, tegen een blauwe lucht was het nog mooier geweest. Iets na enen zijn we bij het theehuis en zoeken we een plekje op het balkon van dit chalet. We bestellen een vruchtenthee en een stuk appelgebak. Het smaakt ons heerlijk en na een half uur lopen we terug naar Lake Louise. Het is ruim anderhalf uur teruglopen, terwijl we alleen maar hoeven afdalen. Als we terug bij de camper komen, blijkt dat we toch zo'n 16 kilometer gelopen hebben. Het was een mooie wandeling. Met de camper rijden we naar Moraine Lake dat hier zo'n 15 kilometer vandaan ligt. Het is even lastig om een plekje voor de camper te vinden, maar als we dat eindelijk gevonden hebben, kunnen we een kijkje bij dit meer nemen. Het Moraine Lake is wat kleiner dan Lake Louise en het lijkt nog blauwer. We lopen nog een klein stukje naar een uitzichtpunt en gaan dan weer terug naar de auto. Het is al tegen half vijf als we wegrijden. Het was onze bedoeling om vandaag in Banff aan te komen, maar dat gaat niet meer lukken. We nemen de toeristische route naar Banff en op de eerst camping waar we langskomen kijken we of er plek is. Er zijn maar een paar camperplaatsen, maar er is genoeg plek. Dus vannacht staan we op Protection Mountain camping. Michiel vult het briefje in en stopt het samen met het geld in het paaltje bij de ingang. Daarna gaat hij aan de slag om een vuurtje te stoken.