Yoho NP - Donald

Schitterende route naar Glacier NP. Onderweg lopen we een mooie trail bij het Emerald Lake.

Ondanks dat de trein weer goed hoorbaar was, hebben we goed geslapen. Tot onze verbazing schijnt de zon al volop als we wakker worden. De temperatuur is nog aan de lage kant en we hebben een plekje onder de bomen, dus we ontbijten wel binnen. Rond negenen rijden we het terrein af en gaan even bij een uitzichtpunt kijken of er nu toevallig wel treinen door de spiraaltunnel rijden. Na tien minuten rijden we verder in de richting van Field. We lopen even bij het informatiecentrum binnen en kijken naar de weersvoorspellingen. Tot onze verbazing geeft de klok hier een uur later aan. Iets voorbij dit dorpje verlaten we de snelweg en gaan we richting Emerald Lake. Voordat we daar zijn, nemen we een kijkje bij de Natural Bridge. Hier heeft het kolkende water van de Emerald rivier een natuurlijke brug gevormd. Het is nu nog een kilometer of tien rijden naar het meer. Het is een schitterende weg door het gebergte en de toppen laten zich nu mooi zien tegen de blauwe lucht. Er is nog net plaats op het parkeerterrein voor onze camper. We trekken onze wandelschoenen aan en lopen de trail rondom het meer. Het is een tocht van ruim vijf kilometer en we hebben steeds fantastisch zicht op het blauwe meer en de hoge bergtoppen. Het eerste stuk lopen we langs het water, daarna lopen we wat meer door een beboste omgeving maar nog steeds niet ver van het water. Na ruim een uur wandelen zijn we bijna terug bij het parkeerterrein en komen we bij een lodge. We zoeken een plekje op het terras en bestellen wat te drinken en een heerlijke salade. Het is wel een luxe toko zo aan de rand van het meer. Aan de serveerster vraagt Michiel hoe het nu zit met de tijdszone. En dan blijkt dat we gisteren de klok nog helemaal niet hadden moeten verzetten. Op de heenweg lag de overgang van tijdzone bij de grens van Britisch Columbia naar Alberta. Maar nu blijkt deze pas te liggen bij het inrijden van Glacier NP. Dus we zetten ons horloge weer een uur vooruit. Tja, zijn we zomaar een uurtje kwijtgeraakt vandaag. Na onze heerlijke lunch lopen we terug naar de camper. Het is ondertussen heel druk geworden. De auto's staan ook overal langs de weg geparkeerd. We rijden terug naar de snelweg en gaan dan in de richting van Golden. Er wordt op dit stuk hard aan de weg gewerkt om ervoor te zorgen dat het aantal banen verdubbeld wordt. Dit is de enige goede verbinding tussen Calgary en Vancouver. We hebben nog schitterende vergezichten en genieten van de blik op alle bergruggen alhoewel het wel wat bewolkter geworden is. Het zonnetje schijnt er echter nog steeds prima doorheen en de temperatuur is aangenaam. Het rijdt lekker door en voor we het weten zijn we Yoho NP uit. Niet veel later zijn we in Golden en we volgen vanaf daar de snelweg richting Glacier NP. Zo'n 30 kilometer voorbij Golden in de buurt van Donald vinden we de camping Campers Haeven die een klein stukje van de snelweg af ligt. Er is hier plek genoeg en al voor vieren hebben we onze camper goed recht staan. Snel de stoeltjes naar buiten want het zonnetje schijnt heerlijk tussen de bewolking door. Tot twee keer toe voelen we een paar spetters, maar het drijft gelukkig over. Tegen zessen branden we zelfs weg, zo heet is de zon nog. Het voelt aan of het wel dertig graden is. Michiel steekt ondertussen wel het vuurtje aan, zodat we dadelijk het vlees op de bbq kunnen leggen. Na ruim anderhalf uur stoken zijn alle boomstammetjes op en hebben we kooltjes waarop hij het bakje vlees kan zetten. De kooltjes zijn zo heet, dat het vlees binnen een paar minuten helemaal gaar is. Samen met het restje van de macaronisalade hebben we weer een heerlijke maaltijd. Daarna koelt het vrij snel af en gaan we naar binnen. We bekijken waar we morgen in Glacier NP en Revelstoke NP eventueel kunnen wandelen en waar we campings hebben.