Camping - Banff - Yoho NP

Op weg naar Banff zien we een beer. We winkelen in Banff, waarna we verder rijden naar Yoho Nationaal Park.

We stonden op het achterste plekje op de camping vannacht, waar niet meer dan een tiental staanplaatsen voor campers was. Het is nog heerlijk rustig als we er om half negen uit komen. Na het ontbijt rijden we op ons gemak via de toeristische route naar Banff. De weg slingert door de bergachtige omgeving. Het zonnetje schijnt volop, maar er hangt erg hoog bewolking, waardoor het niet helder is en we de bergen niet kunnen zien. Als we weer bijna op de snelweg terug zijn, ziet Michiel opeens een stuk voor ons een zwarte beer de weg oversteken. We rijden de plek voorbij waar hij het bos weer ingegaan is en draaien een stukje verder om. Er staan een paar auto's stil aan de kant van de weg. Als we stilstaan zien we de beer op een meter of twintig in het bos naar voedsel zoeken. Als er een auto langs komt rijden loopt de beer met een vaartje verder het bos in. We draaien nogmaals om en rijden weer verder richting Banff. Niet veel later steekt er een hele kudde bergschapen de weg over. Nogmaals de auto aan de kant en fotograferen. Daarna rijden we richting Lake Minnewanka, waar we erg weinig kunnen zien vanwege de bewolking. Terug naar het centrum van Banff en daar kunnen we warempel een plekje voor de camper vinden op de toch wel volle parkeerplaats. We lopen langs het water in de richting van een cache. Nadat we deze gevonden hebben, lopen we terug. Banff heeft een gezellige toeristische winkelstraat, die we op ons gemak door lopen. Onderweg drinken we koffie en nemen we er gebak bij. De chocoladecheesecake is zo machtig dat we niet meer hoeven te lunchen. Het is schitterend weer en de temperatuur is aangenaam. We doen nog een paar boodschappen en daarna rijden we terug over de toeristische weg richting Lake Louise. Nu zien we gelukkig wel wat meer van de bergen, maar de lucht is nog steeds niet helemaal helder. Bij Lake Louise gaan we de snelweg op richting Yoho NP. Niet veel later rijden we Britisch Columbia weer binnen. De eerste stopplaats is bij een uitzichtpunt waar we zicht hebben op de Lower Spiral Tunnel; een tunnel die speciaal voor de trein in de berg gebouwd is, zodat hij hier de pas over kan steken. De eerste afslag nemen we en daar is ook gewoon plaats op de Kicking Horse camping. We rijden naar het aan ons toegewezen plekje en laten daar ons briefje achter. We willen nog even naar de watervallen een eindje verderop rijden. Gelukkig gaan we met de camper, want het blijkt dat de weg in eerste instantie toch wel flink omhoog gaat. Er zitten zelfs twee haarspeldbochten in, waarbij de eerste goed gaat, maar bij de tweede moeten we terugsteken. Hiervoor stond gelukkig ook een waarschuwingsbord. Na 14 kilometer rijden zijn we bij de Takakkaw Falls. Een schitterend waterval die in drie tredes over een hoogte van ruim 350 meter naar beneden stort. Op de parkeerplaats is het nog behoorlijk druk, maar we vinden wel een plekje. Daarna lopen we een paar honderd meter tot aan de voet van de waterval. Er komt veel water vanaf spatten en na de nodige plaatjes schieten, lopen we vlot weer terug. We slingeren weer over de weg terug naar de camping en zetten hem op z'n plek. We willen nog even een stukje gaan lopen, maar de route die we willen nemen is afgesloten in verband met werkzaamheden. Dus lopen we over de brug en gaan we aan de andere kant van het water weer terug. Een half uurtje later zijn we terug op de camping, waar Michiel gelijk het vuurtje aansteekt. We hebben vandaag lekkere spiesjes gehaald voor op de bbq. Ik maak ondertussen een lekkere macaronisalade en het vlees is binnen een mum van tijd goed gaar. We hebben een heerlijke maaltijd en na de afwas zitten we nog even lekker buiten bij het vuurtje. Tegen negenen begint het te regenen en gaan we naar binnen. Achteraf gezien was het maar een kort buitje.