Bezoek aan Palenque

We bezoeken de opgravingen van Palenque, de Tempel van de Jaguar en vele andere gebouwen in het oerwoud.

Om kwart over acht rollen we ons bed uit. Nadat we de airco vannacht een graadje lager gezet hebben, is het op de kamer lekker afgekoeld. We kleden ons aan en ruimen de kamer alvast netjes op. Tegen negen uur lopen naar het restaurant en vragen een plaatsje voor het ontbijt. Er is bijna niemand meer in de grote eetzaal. Als ik de grote rechaudbakken zie, moet ik er niet aan denken, dat ik nu iets warm ga eten. Ik kies vandaag voor een fruitontbijt. Michiel heeft de broodjes ontdekt en vraagt om marmelade. Als we lekker zitten te eten, wordt er thee gebracht. Even later zie ik een vrouw met Amerikaanse pancakes langskomen. Als ik m'n fruit op heb, ga ik de bakken langs en open het deksel van de bak waar een fles stroop naast staat. En ja hoor hier zitten pancakes en wentelteefjes in. Van beide leg ik er eentje op m'n bord en doe er wat stroop overheen. Nou met zo'n ontbijtje kunnen we er wel tegenaan.

Terwijl we zitten te ontbijten, horen we een sirene steeds dichterbij komen. En dan zien we een politieauto gevolgd door een paar hardlopers en een ziekenauto. Die zijn gek om te gaan hardlopen met dit weer. We pakken onze spullen en maken een paar foto's, voordat we naar de opgraving van Palenque rijden. Het is slechts drie kilometer rijden en al na één kilometer komen we bij een post waar we tien pesos per persoon moeten betalen voor de toegang tot het nationale park. We komen nu ook de hardlopers tegen, die op de weg terug zijn.

Even later krijgen we een paar haarspeldbochten en dan opeens moeten we de auto langs de kant van de weg parkeren. De auto staat flink scheef in de goot. We lopen de bocht om en staan gelijk bij de ingang. Het parkeerterrein is niet zo groot, logisch dat we er niet bij konden. We moeten even wachten bij de kassa, maar dan hebben we kaartjes. En deze keer hoeven we geen cultuurtoeslag te betalen. We waren voorbereid op zwermen met muggen, maar we hadden goed onze korte broek aan kunnen doen, want er is geen ongedierte te bespeuren. We beklimmen eerst tempel XIII, waar we naar binnen kunnen en een graftombe bewonderen. De tempel van de Inscripties staat boven helemaal in de steigers en wordt gerestaureerd. Daarna gaan we over een pad het oerwoud in.

We moeten flink klimmen en bereiken de Tempel van de Jaguar; één van de vele gebouwen in het oerwoud. We komen nu bij een groepje tempels , die bij elkaar staan. Eén voor één beklimmen we ze, maar we rusten tussendoor wel telkens even uit in de schaduw, want het is erg warm en het zweet loopt aan alle kanten naar beneden. In de tempel van de Zon is een grote afbeelding van de zon te zien. We lopen ook aan deze kant het oerwoud in en komen bij een tempel waar een mooie afbeelding te zien is, die zelfs nog rood en blauw gekleurd is. Verder zien we hier nog een mooi stukje Fries, waarbij de afbeeldingen en inscripties nog puntgaaf zijn. We lopen terug over het middenterrein langs het enorme Paleis.

We slaan af en lopen weer een pad het oerwoud in, vele trappetjes naar beneden en een flink eind de jungle in. We lopen weer langs een aantal door het oerwoud overwoekerde gebouwen. Als we terug uit het bos komen lopen we eerst langs de Noordgroep, waar vijf tempels naast elkaar op één platform staan. Daarna lopen we de trappen van het Paleis op. Dit is een doolhofachtig complex van binnenhoven, gangen en kamers. In het midden staat een vier verdiepingen tellende toren. We hebben alles wel zo'n beetje gezien en lopen in de schaduw terug naar de uitgang.

Daar slenteren we langs de souvenirwinkeltjes en kopen een Maya-schaakspel. We lopen terug naar de auto en binnen tien minuten zijn we terug bij ons huisje. Het is nu kwart voor twee en we trekken onze zwemkleding aan, halen twee badhanddoeken bij de receptie en kiezen een lekker stekje uit aan de rand van het zwembad. Tot vier uur zijn we de enigen bij het zwembad. Daarna komen er wat Nederlanders, waarvan we binnen korte tijd van alles weten. Vlak na half vijf arriveren er achter elkaar twee bussen en niet veel later is het weer een drukte van belang rondom het zwembad. Maar niet zoals gisteren. Michiel bestelt Corona en Cola en ik haal ondertussen de chips en dipsaus. Wat wil je nou nog meer?

Om half zeven lopen we terug naar ons huisje, douchen ons en kleden ons aan voor het avondeten. Om kwart over zeven lopen we als één van de eersten binnen. We beginnen vandaag met een heldere tomatensoep. Daarna nemen we uit de verschillende rechaudbakken met vlees iets en doen er naast de warme groente rijst of spaghetti bij. Het nagerecht zijn kleine puddinkjes en tomaat en komkommer. Het is ondertussen half negen, we betalen en gaan terug naar ons huisje. We puzzelen nog wat voor we het licht uitdoen.