Villahermosa

In Villahermosa bezoeken we Parque-Museo de la Vente waar 33 objecten van de Olmeekse cultuur staan.

Vanochtend doen we het lekker rustig aan. Om kwart over negen lopen we naar de bakker, die weer een enorm uitgebreid assortiment heeft. Om half tien hebben we allebei iets lekkers uitgekozen en gaan we op weg naar Parque-Museo de la Vente. Dit is een groot park, waarvan een gedeelte ingericht is als museum. Als we het park binnen lopen, zoeken we een plekje in de schaduw om ons ontbijt te nuttigen. Het is nog heerlijk rustig, maar al wel erg warm.

Daarna lopen we naar de andere kant van het park, waar de ingang van het museum is. Er staan 33 objecten van de Olmeekse cultuur; dit is de moedercultuur van Midden-Amerika. Ongeveer 25 eeuwen geleden waren de Olmeken het eerste volk dat in Midden-Amerika ceremoniële centra bouwde en steen bewerkte. De Olmeekse invloeden zijn terug te vinden in al de latere indianen-culturen van Midden-Amerika. De jaguar nam in hun religie een belangrijke plaats in. De uitgestalde objecten staan in een stukje tropisch regenwoud. Verder zijn er dieren in dit park die typerend zijn voor de staat Tabasco. We wandelen eerst op ons gemak langs de beelden. Regelmatig gaan we even op een bankje zitten en drinken we wat. We spannen ons amper in en toch zweten we ons te pletter.

Als we alle objecten gezien hebben, lopen we langs de dieren die ze hier in het park hebben; sommige dieren lopen gewoon los. Er is ook een hele grote volière, waar je dichtbij de papegaaien kunt komen. Tegen half één hebben we alles gezien en lopen we rustig naar het hotel om ons te verkleden, want onze T-shirts zijn kletsnat.

Om één uur lopen we richting het centrum van Villahermosa. Ongeveer halverwege komen bij de kathedraal. Achter de historische voorkant staat een nieuwe kerk. We rusten binnen even uit en lopen dan verder naar het oude centrum. Het eerste wat we daar doen is een terrasje zoeken en koude limonade bestellen. We lopen wat door de winkelstraatjes en gaan nog even bij één van de bruggen over de rivier Grijalva kijken. Daarna hebben we het helemaal gehad en zoeken we de kortste weg naar het hotel. Daar komen we om drie uur aan en een paar minuten later liggen we aan het zwembad. Met af en toe een duik in het bad is de warmte wel te houden. We zorgen er wel voor dat onze ligbedden steeds in de schaduw van de palmbomen staan. Het is heerlijk rustig rondom het bad; zo af en toe zijn er wat mensen.

Tegen zessen gaan we naar onze kamer, daar drinken we een Margarita en chippen en dippen we wat. Tegen achten lopen we een klein stukje richting het centrum. Bij een Thais restaurant gaan we op het terras zitten. Helaas zijn we weer de enige bezoekers. We treffen het weer: Spaanse kaart en de ober spreekt ook geen woord Engels. Met ons beetje Spaans kiezen we allebei iets met kip en ananas uit. De ober vraagt of we nog iets uit een ander lijstje van de kaart willen, maar Michiel zegt maar "No". Al na tien minuten wordt het eten gebracht. Michiel krijgt een half uitgeholde ananas, waarin zijn eten wordt opgediend. Dan blijkt dat we alleen vlees en groente hebben en dat de ober gevraagd heeft wat we er bij wilden hebben. We hebben allebei iets lekkers uitgekozen en eten alles op. Na een goed half uur zijn we weer op weg terug. We lopen nog even langs het water bij het park en zitten daar op een muurtje. Het wordt langzaam donker. Tegen negenen lopen we het laatste stukje naar onze hotelkamer.